2022 rok zapisał się w działalności Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady. ustabilizowaniem sytuacji związanej z pandemią COVID-19 oraz inwestycjami mającymi na celu skrócenie czasu transakcji i zwiększenie przepustowości placów poboru opłat. Miniony rok Grupa podsumowuje wzrostem przychodów ze sprzedaży oraz spadkiem zysku netto. Przed Grupą szereg inwestycji związanych z przygotowaniem autostrady A4 Katowice-Kraków do przekazania stronie publicznej w 2027 r. - czytamy w informacji prasowej.
W 2022 r. przychody ze sprzedaży w GK Stalexport Autostrady osiągnęły poziom 413,9 mln zł i były o ok. 15 proc. wyższe niż w 2021 roku, z kolei wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej ukształtował się na poziomie 191,3 mln zł i był o ok. 7 proc. niższy niż w 2021 roku. Zysk netto Grupy wyniósł 85,7 mln zł i był o ok. 10 proc. niższy w stosunku do roku 2021, w którym wynosił 95,4 mln zł.
Do spadku zysku netto przyczyniły się przed wszystkim wyższe o prawie 53 proc. koszty własne sprzedaży (-191,4 mln zł w 2022 roku vs. -125,1 mln zł w 2021 roku), w których ujęto koszty z tytułu utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni jezdni A4 Katowice-Kraków (wzrost o prawie 400 proc., tj. z 19,7 mln zł w roku 2021 do poziomu 78,3 mln zł w roku 2022). Znacząco wyższe koszty z tytułu utworzenia rezerw związane są z planowaną na kolejne lata, tj. do końca koncesji w 2027 roku, wymianą nawierzchni jezdni na całym płatnym odcinku, z uwzględnieniem wzrostu cen w sektorze budowlanym. Przetarg na ww. roboty ogłoszony został w styczniu 2023 r.
Koncesjonariusz planuje jeszcze szereg innych prac na autostradzie, dzięki którym zwrócona państwu droga nie będzie wymagać przez długie lata żadnych remontów i związanych z nimi nakładów finansowych. Poza wymianą nawierzchni, zakończona zostanie modernizacja odwodnienia autostrady na całym odcinku koncesyjnym. Wyremontowane zostaną także: nawierzchnia jezdni na trzech węzłach autostradowych, a także wszystkie przejazdy awaryjne, trzy wiadukty w ciągu i nad autostradą oraz nawierzchnia betonowa na placach poboru opłat. Ponadto koncesjonariusz wybuduje dodatkowe miejsca obsługi podróżnych. Część z tych prac jest już w trakcie realizacji.
W zakresie podstawowej działalności Grupy, czyli zarządzania autostradą A4 Katowice-Kraków, odnotowano wzrost średniego dziennego natężenia ruchu o 9,1 proc. w stosunku do 2021 roku, tj. do poziomu 46,8 tys. pojazdów na dobę, w tym średnie natężenie ruchu pojazdów osobowych wyniosło 38,7 tys. (wzrost o 9,7 proc.), a pojazdów ciężarowych 8,1 tys. (wzrost o 6,4 proc.). Najwyższe natężenie ruchu odnotowano w sierpniu 2022 r. – średnio na dobę było to 53,9 tys. pojazdów. W związku z wzrostami poziomu ruchu, ale także na skutek zmian wysokości stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów, które wprowadzono 4 lipca 2022 roku, w porównaniu do 2021 roku o 15 proc. wzrosły także przychody z tytułu poboru opłat, osiągając poziom ponad 409,2 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.