- Inwestujemy w badania i rozwój nad wodorem. Stworzyliśmy pierwszą w Europie lokomotywę wodorową. Chcemy także zbudować pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w perspektywie 2025 r. - powiedział prezes PFR Paweł Borys.
- Jako Polski Fundusz Rozwoju w ramach inwestycji w PESA czy szerzej, w ramach inwestycji kolejowych, inwestujemy w badania i rozwój nad wodorem. Stworzyliśmy pierwszą w Europie lokomotywę wodorową, która teraz przechodzi ostatni etap testów. Chcemy także zbudować pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w perspektywie 2025 r. Chodzi o pojazdy zespolone, a więc pojazdy bez wydzielonej lokomotywy, bo istniejąca już lokomotywa służy do przewozów towarowych - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Dodał, że PFR stara się zachęcić samorządy, aby składały pierwsze zamówienia na pojazdy pasażerskie, napędzane wodorem.
- Ostatnio organizowaliśmy konferencję z samorządami, bo najlepiej jest tworzyć konkretny produkt pod konkretne pierwsze zamówienie i zachęcaliśmy samorządy, aby skorzystały ze środków, które są na rozwój niskoemisyjnego transportu kolejowego i żeby zamawiały pojazdy pasażerskie o napędzie wodorowym - powiedział Paweł Borys.
Jego zdaniem, takie zamówienia ze strony samorządów pomogłyby w wypracowaniu i rozwinięciu technologii wodorowych w przewozach.
- Takie pojazdy są droższe w wytworzeniu i eksploatacji, więc wymagają dofinansowania, ale chcemy, aby w tym transporcie kolejowym Polska miała własną technologię, jeśli idzie o przewozy towarowe pasażerskie - powiedział prezes PFR.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.