Od nowego rozkładu jazdy, który będzie wdrażany w grudniu br., pociągi powinny zacząć kursować odbudowywaną obecnie linią kolejową nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie, zapewniającą połączenie z lotniskiem Katowice - zapowiedzieli w piątek przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały przejazd drezynami inspekcyjnymi po odcinku linii Tarnowskie Góry - Zawiercie, od Miasteczka Śląskiego do powstającej stacji kolejowej Pyrzowice Lotnisko. Prace na linii nr 182 trwają od początku 2021 r. Według PLK odbudowa i budowa postępują zgodnie z harmonogramem, który zakłada termin zakończenia inwestycji w IV kw. 2023 r.
Jak mówił w piątek na konferencji prasowej na lotnisku Katowice wiceprezes PLK Arnold Bresch, przejazd drezynami mógł unaocznić, w jakim momencie realizacji Krajowego Programu Kolejowego (na lata 2014-20, do 2023 r.) są Polskie Linie Kolejowe.
- W ostatnich latach mamy do czynienia z boomem inwestycyjnym na kolei. Tak wielkiego zastrzyku inwestycji, jaki mamy od 2016 r., nie mieliśmy okazji doświadczyć: 76 mld zł to jest skala inwestycji, które realizujemy - akcentował.
- To inwestycje, które w większości kończą się w 2023 r. Także tutaj, wszyscy spodziewamy się, że w grudniu br. pojawią się w rozkładzie jazdy regularne pociągi, które dowiozą tu mieszkańców Śląska i całej Polski - i to lotnisko stanie się jednym z bardziej konkurencyjnych w Polsce m.in. dzięki temu, że będzie tak dobry dostęp koleją do samolotów - uznał wiceprezes PLK.
- Realizujemy te prace z wielkim rozmachem. Mieliśmy okazję zaobserwować pięknie ułożoną nową infrastrukturę, zelektryfikowaną, w większości jednotorową linię, która pozwoli nam na zaproponowanie doskonałej oferty przewozowej - ocenił Bresch.
Jak relacjonował w piątek dyrektor projektu z ramienia PLK Tomasz Gasztych, wraz z postępami prac budowlanych, w ostatnich miesiącach skierowano ruch pociągów towarowych do obsługi dwóch bocznic na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór, co umożliwiło przeniesienie głównego frontu robót na odcinek Siewierz - Zawiercie.
Na odcinku Tarnowskie Góry - Siewierz kontynuowane są jeszcze prace przy budowie sieci trakcyjnej, kończy się budowa nowych peronów w nowej stacji Pyrzowice Lotnisko oraz na nowych przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice. Na samej stacji Siewierz powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii.
Na odcinku Siewierz-Zawiercie obecnie wymienianych jest 14 km torów, budowana jest sieć trakcyjna i przebudowywane są obiekty inżynieryjne. Powstają perony w stacji Poręba i nowy przystanek Zawiercie Kądzielów. Zakończono już prace na stacji Zawiercie.
Nieeksploatowana dotąd, w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km, łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc bezpośrednio obok Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na odbudowę połączenia PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK jesienią 2020 r.
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii - od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.