Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji budowy drugiego toru na odcinku Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice na linii Katowice - Rybnik oraz budowy tam nowych przystanków w programie Kolej Plus - podały w czwartek PLK.
To czwarty z siedmiu realizowanych w programie Kolej Plus projektów z woj. śląskiego, w którym ruszył przetarg na dokumentację. Pięć z tych siedmiu projektów dotyczy bezpośrednio obszaru GZM i wiąże się z projektem Kolei Metropolitalnej - oparcia głównych przewozów pasażerskich w obrębie Metropolii o kolej. Liderami są tam samorządy GZM, która zapewnia samorządowy wkład do Kolei Plus.
Samorząd województwa jest natomiast liderem projektu odbudowy połączenia Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, w którym postępowanie na dokumentację trwa od końca grudnia ub. roku. Zakłada on doprowadzenie częściowo nowych, a częściowo odbudowywanych linii kolejowych od Jastrzębia do linii Katowice - Rybnik w Orzeszu.
Z tym przedsięwzięciem wiąże się projekt Kolei Plus wnioskowany przez Mikołów, który zakłada budowę drugiego toru połączenia Katowice - Rybnik na odcinku linii Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice. GZM współpracuje tu z samorządem woj. śląskiego, który zapewnia część dofinansowania na terenie poza Metropolią (gmina Orzesze - ok. 30 mln zł).
W pozostałej części - w miastach Katowice, Mikołów i Łaziska Górne - to projekt metropolitalny. Jego wartość oszacowano na 460,5 mln zł, przy dotacji z Kolei Plus 345,4 mln zł.
Jak podała w czwartek Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK, prace projektowe zadania większenia zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych, na które ogłoszono właśnie przetarg, przewidziano w latach 2023-26, a budowę - w latach 2026-29.
Głowacka wskazała, że planowana dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami zwiększy przepustowość linii, czyli będzie mogło kursować nią więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech, a także - po odbudowie połączenia do Jastrzębia - w tym kierunku.
- W ramach zadania wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej. Dostęp do kolei zwiększą nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Przewidziana jest przebudowa stacji i przystanku: Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne, gdzie również zostaną dobudowane perony uwzględniające potrzeby osób z ograniczoną możliwością poruszania się - wyliczyła przedstawicielka PLK.
Podczas podpisania umowy z PLK na realizację tego projektu Kolei Plus wiceburmistrz Mikołowa Mateusz Handel mówił, że to ważna inwestycja dla miasta, zlikwiduje bowiem kolejowe wąskie gardło na linii nr 140 do Katowic.
- Dzięki niej zwiększy się przepustowość linii i częstotliwość uruchamianych składów, szczególnie w porannych i popołudniowych szczytach przewozowych - zaznaczył Handel. Inwestycja świetnie wpisuje się w świeżo wybudowane centrum przesiadkowe w Mikołowie - dodał.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Czy bedzie odbudowane krotkie polaczenie kolejowe Orzesza z Czy bedzie odbudowane polaczenie kolejowe na odcinku Czy bedzie odbudowane polaczenie kolejowe na odcinku orzesze-gliwice przez chudow???