Budowa tunelu pod Świną jest na ukończeniu, zostało niewiele prac - powiedziała w czwartek Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. Według prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza dzięki tunelowi skończy się udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy w sezonie turystycznym.
- Budowa tunelu jest już na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac. Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody - powiedziała podczas czwartkowej konferencji prasowej Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Jak dodała sprawą najważniejszą są systemy bezpieczeństwa w tunelu, czyli te wszystkie kable - jeszcze nieuporządkowane.
- To są te najważniejsze systemy, które później zapewnią bezpieczeństwo dla użytkowników tunelu. W tej chwili wykonawca prowadzi prace, przygotowuje budynki, do których te wszystkie systemy będą podpięte - wyjaśniła.
Według urzędu miasta w Świnoujściu zaawansowanie prac przy budowie tunelu pod Świną jest na poziomie ponad 90 proc. Tunel ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Aby przedostać się na Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Otwarcie tunelu ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.
- Myślę, że argument tunelu będzie miał niebagatelne znaczenie w sezonie turystycznym. Wielu przyjedzie, wykupi wczasy choćby z tego powodu, że ta udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy się skończy. Na to liczymy - powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Władze Świnoujścia zaplanowały już nowe rozwiązania tras autobusowych łączących prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa Warszów (promy Bielik).
Podjęliśmy decyzje o zakupie dziewięciu nowych autobusów dla naszej komunikacji, które umożliwią zrealizowanie nowego rozkładu poprzez tunel, który połączy obie wyspy - Uznam i Wolin - powiedział Żmurkiewicz.
Miejska przeprawa obsługiwana będzie dwoma promami Bielik, które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom Karsibór. W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny - o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.