W przyszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe planuje zakończyć analizy dotyczące kilku istotnych dla ruchu towarowego linii w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Rozważana jest m.in. odbudowa jednej z rozebranych niedawno tras, co umożliwiłoby oddzielenie przewozów węgla od ruchu pasażerskiego w stronę lotniska Pyrzowice na odcinku między Chorzowem Starym a Radzionkowem.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizują dokumentację przedprojektową dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami” w ramach projektu inwestycyjnego pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice – podg. Szabelnia – Mysłowice”. Planowany termin realizacji prac studialnych to lata 2020-2023.
- PLK w ramach studium wykonalności przeanalizują możliwości budowy dodatkowych torów na trasie Katowice – Mysłowice. Zakres zadania będący przedmiotem analiz studialnych stanowią też linie kolejowe: nr 138 Oświęcim – Katowice, linia nr 134 Jaworzno Szczakowa - Mysłowice, linia nr 161 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary, linia nr 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik, linia nr 145 Chorzów Stary – Radzionków. Linie zostaną zanalizowane pod kątem zakresu prac w celu poprawy podróży i przewozu towarów. Badane będą możliwości przystosowania stacji Siemianowice Śląskie, Katowice Szopienice Płn., Katowice Muchowiec, Mysłowice, Brzeziny Śląskie, Piekary Śl. Szarlej do obsługi dłuższych pociągów towarowych, do 750 metrów - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Istotne znaczenie dla transportu w konurbacji górnośląskiej miałaby decyzja co do ewentualnej odbudowy niegdyś dwutorowej linii nr 145. Linia ta całkowicie została rozebrana pomiędzy Chorzowem Starym a Brzezinami Śląskimi. Dalej, w stronę Radzionkowa, pozostawiono tylko jeden tor. Niegdyś tą trasą wywożony był węgiel z KWK Piekary. W listopadzie odnotowano na linii nr 145 ponad 200 przejazdów na szlaku Piekary Śląskie Szarlej – Radzionków. W stacji Piekary Śląskie Szarlej funkcjonują dwie bocznice.
Rozważana jest koncepcja odbudowy linii 145 i skierowania na nią ruchu towarowego, który obecnie kierowany jest przez Bytom. Na dotychczasowej trasie przez Bytom miałyby w przyszłości jeździć pociągi pasażerskie z Katowic przez Tarnowskie Góry i Pyrzowice do Zawiercia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Pociągi pasażerskie do Piekar Śląskich i Siemianowic Śląskich? Brzmi ciekawie. Szkoda, tylko, że nie ma żadnych szczegółów w tym temacie, a warto byłoby gdyby ze strony GZM lub Kolei Śląskich były komunikaty odnośnie możliwych połączeń pasażerskich do tych miast, szczególnie, że są to dwa największe miasta bez kolei pasażerskiej, którą utraciły w okresie PRLu na rzecz komunikacji miejskiej, a przede wszystkim ruchu drogowego.