- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest w trakcie wszczęcia przetargu na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem oraz dodatkowo do kolejnych takich wozów w prawie opcji - poinformował podczas piątkowych obrad zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
GZM jest w trakcie wszczęcia postępowania o udzielenie zmówienia na zakup autobusów napędzanych wodorem w ilości 20 sztuk w zamówieniu podstawowym oraz dodatkowo do 10 sztuk w prawie opcji - powiedział Karolczak, informując o bieżących pracach zarządu Metropolii.
Karolczak przypomniał, że zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i kwocie dotacji 81 mln zł. Termin zakończenia realizacji zamówienia określono na 30 czerwca 2024 r.
Do zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzymała 81 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w pierwszym naborze konkursu Zielony transport publiczny.
Jak sygnalizowano wówczas, chodzi o 12-metrowe pojazdy wodorowe, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych (finansowanych bezpośrednio przez GZM; poza składkami miast i gmin członkowskich). Dostawy autobusów zaplanowano na lata 2023-24.
W piątek Karolczak podał także, że w grudniu br. jest planowane uruchomienie przetargu na zakup paliwa wodorowego na potrzeby eksploatacji autobusów napędzanych wodorem jako wspólny zakup Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Tychach i Świerklańcu (ich udziałowcem jest GZM).
W drugim naborze Zielonego transportu publicznego 45,5 mln zł dotacji do projektu zakupu 20 autobusów wodorowych, oszacowanego na 86 mln zł, otrzymał też samorząd Rybnika.
W drugim naborze Zielonego transportu publicznego GZM otrzymała też 70 mln zł wsparcia z NFOŚiGW do projektu zakupu 35 elektrycznych autobusów miejskich oraz 21 ładowarek typu plug-in, o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł
Kontekst dofinansowania zakupów autobusów wodorowych przez GZM i Rybnik był poruszany z końcem stycznia br. podczas uroczystości powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej. Jej uczestnikiem jest spółka Orlen Południe i rafineria w Trzebini, gdzie ma być produkowany wodór pod kątem zasilania pojazdów wodorowych.
Podczas powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej sygnalizowano, że powstała już mobilna stacja wodorowa w Krakowie. Kolejna, konwencjonalna stacja ma powstać w Katowicach, a następna - w Rybniku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.