Sześć umów ws. projektów w ramach programu Kolej Plus realizowanych na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podpisali w poniedziałek w Katowicach przedstawiciele zainteresowanych samorządów i zarządzającej programem spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Są to: projekt bytomskiego samorządu dotyczący prac na nieczynnych dziś liniach nr 189 i 132 i budowy nowych łącznic w celu stworzenia połączenia Ruda Chebzie - Bytom, wraz z budową nowych przystanków, a także przygotowane w Rudzie Śląskiej alternatywne połączenie Gliwic z Katowicami przez Rudę Kochłowice i towarową południową obwodnicę regionu.
Samorząd Katowic przygotował alternatywne połączenie aglomeracyjnego Tychy - Katowice, linią towarową przez dzielnicę Murcki (z budową przystanków, mijanki oraz wiaduktów), Dąbrowa Górnicza zgłosiła rewitalizację linii nr 162 Strzemieszyce - Huta Katowice z jej odbudową do stacji Dąbrowa Górnicza, z budową przystanku Tworzeń i rozbudową przystanku Gołonóg. Pyskowice chcą odbudować rozebraną linię kolejową nr 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto.
Projekt wnioskowany przez Mikołów zakłada budowę drugiego toru na odcinku Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice na linii wiodącej m.in. z Katowic do Rybnika i Raciborza oraz dobudowę tam dodatkowych przystanków. GZM współpracuje tu z samorządem woj. śląskiego, który zapewnia część dofinansowania na terenie poza Metropolią (w gminie Orzesze).
- Wszystkie te projekty służą poprawie infrastrukturze kolejowej, aby była bardziej dostępna dla mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Metropolii dziękuję również za tę integrację samorządową, razem z woj. śląskim - powiedział w Katowicach wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, nawiązując do podpisanej na początku listopada br. umowy Kolei Plus ws. odbudowy linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju.
Zakwalifikowane do Kolei Plus projekty z obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wiążą się z projektem Kolei Metropolitalnej, czyli przygotowywanej przez GZM we współpracy z PKP PLK oferty częstych i szybkich połączeń aglomeracyjnych. Wkład własny do wszystkich sześciu przedsięwzięć, przekraczający 300 mln zł, zapewnia GZM.
Andrzej Bittel przypomniał, że podczas inauguracji programu w mazowieckiej Jasienicy pojawiły się głosy, że samorządy do niego nie przystąpią, że warunki przystąpienia do niego są zaporowe. - Po czasie okazało się, że są zainteresowani - stwierdził Bittel.
Jak przypomniał, w pierwszej fazie programu spłynęło ok. 100 wniosków o wartości wielokrotnie przekraczającej pierwotną kwotę 5,5 mld zł (6 mld zł z wkładem samorządów). Dzięki jednak rządowej decyzji o zwiększeniu wartości finansowania programu z pierwotnych ok. 6 mld zł do 13,5 mld zł (w tym ok. 2 mld zł z samorządów) zamiast 17 przedsięwzięć, zostanie zrealizowanych ich 34.
Bittel wskazał, że projekty złożone w woj. śląskim miały możliwość realizacji już w tej pierwszej siedemnastce. To były bardzo dobre projekty. Państwo doskonale przemyśleliście zasady konkursu i metody, którymi możecie osiągnąć sukces - ocenił wyjaśniając, że prawie wszyscy ci wnioskodawcy z tego regionu podnieśli swój udział finansowy z 15 proc. do 23-25 proc., by uzyskać wyższą punktację.
- Wszystkie te projekty służą poprawie infrastrukturze kolejowej, aby była bardziej dostępna dla mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Metropolii dziękuję również za tę integrację samorządową - dodał Bittel.
Przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak zaznaczył, że już przy tworzeniu Metropolii pięć lat temu za jedno ze stojących przed nią głównych wyzwań określano poprawę transportu publicznego. - Nasze śląskie metro, kolej metropolitalna, aglomeracyjna to jest coś, nad czym od dawna powinniśmy pracować, ale prace zaczęły się dopiero, gdy powstała metropolia - przyznał.
- Dzięki temu, gdy opracowaliśmy koncepcję Kolei Metropolitalnej i kiedy został ogłoszony konkurs Kolei Plus, okazało się, że sporo tej naszej pracy jesteśmy w stanie wykorzystać - i stąd głównie ten sukces, jeśli chodzi o składanie wniosków do programu - wyjaśnił Karolczak.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.