Na wąskim torze łączącym Bytom i Miasteczko Śląskie nie zobaczymy teraz pociągów. Jednak to nie opady śnieżne, które zasypały szyny, są tego powodem. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe weszły w posezonowy okres remontów infrastruktury.
Jednocześnie przygotowane zostało pierwsze podsumowanie roku. Tylko w ciągu pięćdziesięciu czterech dni wyjeżdżały w 2022 r. na trasę pociągi pasażerskie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Liczba ta mogłaby być nieco większa, jednak w ciągu dwóch kolejnych dni kursowanie pociągów było wstrzymane ze względu na szkody górnicze w Bytomiu Karbiu, będące następstwem wydobycia węgla przez KWK Bobrek-Piekary ruch Bobrek.
– W roku 2022 pierwszy pociąg pasażerski wyruszył na szlak 30 stycznia, a ostatni jak na razie 24 października, w tym czasie w ciągu 39 dni kursowały pociągi planowe oraz kolejnych 15 dni, kiedy kursowały wyłącznie pociągi czarterowe. Dodatkowo były dni, kiedy kursowały i planowe, i czarterowe. Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie, z jakich państw pochodzą nasi klienci – nie gromadzimy takich danych. Z własnych obserwacji wiem, że podróżowali z nami Czesi, Słowacy, Ukraińcy, Niemcy, Brytyjczycy, Szwajcarzy i Finowie. Lista z pewnością nie jest kompletna. Po prostu z turystami z tych krajów zdarzyło mi się rozmawiać - informuje Paweł Niemczuk, pełnomocnik zarządu i dyrektor do spraw administracyjnych w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Na liczącej ponad 20 km trasie uruchamiano pociągi w różnych relacjach. Najwięcej, bo 74 pary, było pociągów w relacji Bytom Wąskotorowy – Miasteczko Śląskie, 43 pary Bytom Wąskotorowy – Bytom Karb Wąskotorowy, 51 par Bytom Karb Wąskotorowy – Tarnowskie Góry Wąskotorowe, 11 par Bytom Karb Wąskotorowy – Sucha Góra, oraz 6 par Bytom Wąskotorowy – Sucha Góra
Przewieziono 19288 podróżnych, największa frekwencja była, jak zwykle, w dniu Industriady - 1446 osób, a najmniejsza 31 lipca 2022 r. – 63 osoby.
GKW nie ma obecnie czynnych wagonów motorowych. W roku 2022 eksploatowane były 4 lokomotywy spalinowe oraz 1 parowóz. W sumie było 40 dni, kiedy pociągi prowadził parowóz. Jego funkcjonowanie wsparła bytomska kopalnia Eko-Plus.
– Darowizny rzeczowe w postaci węgla z firmy Eko-Plus otrzymaliśmy dwa razy w sezonie letnim. Podarowany przez Eko-Plus sp. z o.o. węgiel służył jedynie do opalania parowozu. Na jeden kurs Bytom Karb Wąskotorowy – Tarnowskie Góry – Bytom Karb Wąskotorowy parowóz zużywa około 250 kg węgla, przy czym zużycie waha się w zależności od jakości, energetyczności paliwa oraz składu pociągu, czyli liczby i masy wagonów - precyzuje dyrektor Paweł Niemczuk.
Obecnie przejazd całej trasy między Miasteczkiem Śląskim a Bytomiem nie jest możliwy ze względu na podjęty remont fragmentu torowiska. Ma on się zakończyć przed końcem roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.