Jednym z newralgicznych punktów na trasie przewozu węgla i rudy miedzi pomiędzy portem w Świnoujściu a Dolnym Śląskiem jest krótka, jednotorowa linia kolejowa nr 428 w Szczecinie. Niestety, od wiosny pozostaje ona zamknięta z uwagi na trwający remont. Do jego końca pozostało jeszcze kilka tygodni.
- Ruch pociągów na linii kolejowej nr 428 odbywał się do 13 kwietnia 2022 r. Zakończenie remontu linii kolejowej nr 428 i oddanie jej do użytku planowane jest w styczniu 2023 r. Zakres prac obejmuje wymianę torów, wymianę sieci trakcyjnej, przebudowę przejazdów kolejowych oraz modernizację obiektów inżynieryjnych. Efektem prac będzie zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów. Maksymalna dopuszczalna prędkość na linii w zależności od odcinka wynosiła dla pociągów pasażerskich od 60 do 100 km/h, a dla pociągów towarowych od 60 do 80 km/h. Prędkość ani inne parametry dla remontowanego odcinka nie ulegną zmianie. Ruch pociągów był i będzie całodobowy - informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Decyzja o całkowitym zamknięciu wiosną linii nr 428 może się wydawać nieracjonalna w sytuacji, gdy Polska zaczęła sprowadzać drogą morską duże ilości węgla, który trzeba przewieźć koleją z portów w głąb kraju. W rzeczywistości jednak jest uzasadniona. Linia nr 428 Szczecin Dąbie - Szczecin Zdroje - Szczecin Podjuchy ma bowiem przejąć cały ruch, jaki obecnie odbywa się przez most zwodzony nad ul. Szklaną i Regalicą w Szczecinie Podjuchach. Most ten ma zostać częściowo zlikwidowany. Równolegle do niego powstaje nowy, dwutorowy most. To przez tę przeprawę przejeżdżać będą nie tylko pociągi pasażerskie, lecz także składy kierowane do portu w Szczecinie.
Na czas budowy nowego mostu nad Regalicą cały ruch zarówno w stronę Świnoujścia, jak i portu w Szczecinie skierowany będzie więc na linię nr 428. Z konieczności pojadą tamtędy także pociągi osobowe i pośpieszne.
- Na co dzień po linii nr 428 nie odbywał się ruch pociągów pasażerskich. Nie rozważano możliwość utworzenia na tej linii dodatkowego przystanku pasażerskiego. Również w ramach projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, gdzie w konsultacjach brały udział jednostki samorządowe - dodaje Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.
Linia kolejowa nr 428 jest linią jednotorową i nie ma planów dobudowy drugiego toru. Na obiektach inżynieryjnych ani w terenie nie ma rezerwy, aby powstał drugi tor.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.