W pierwszym kwartale 2023 r. ma się rozpocząć poszerzanie tunelu kolejowego we wsi Bobrów w gminie Mysłakowice na Dolnym Śląsku. Mimo ewidentnej ingerencji w górotwór, prace nie będą wymagały nadzoru górniczego.
Tunel znajduje się na sto osiemnastym kilometrze linii kolejowej nr 274, u podnóża Rudaw Janowickich. Przejeżdżają przez niego pociągi towarowe, a także m.in. pociągi osobowe z Wałbrzycha do Görlitz, z Węglińca do Wrocławia, z Jeleniej Góry do Kudowy-Zdroju czy też składy dalekobieżne do Gdyni czy na Mazowsze. Chociaż linia kolejowa jest dwutorowa, to akurat w tunelu tory położone są tak blisko siebie, że nie mogą się w nim minąć pociągi jadące w przeciwnych kierunkach. Postanowiono więc poszerzyć tunel.
- Prace zostaną zrealizowane z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, która pozwoli na maksymalne utrzymanie przejezdności linii. Użyta zostanie maszyna typu TEM w technologii robót „tunel w tunelu”. Maszyna umożliwia skucie materiału skalnego, poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz natryskanie betonu na ściany. Obudowa maszyny tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru. Rozpoczęcie prac planowane jest obecnie w I kwartale 2023 r. Szeroki zakres inwestycji będzie koordynowany z przewoźnikami i ujęty w rozkładzie jazdy. Pierwsza faza inwestycji, przewidywana na około 4 tygodnie, wymagać będzie wstrzymania ruchu pociągów dla zabudowania jednego toru wewnątrz tunelu, którym poruszać się będą pociągi pasażerskie i towarowe w trakcie zasadniczych robót. Po zakończeniu głównej fazy prac konieczne będzie wstrzymanie ruchu na kilka tygodni dla zabudowy nowych torów - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Sprawa przebudowy tunelu we wsi Bobrów ciągnie się od kilku lat. W tej sprawie regionalny dyrektor ochrony środowiska we Wrocławiu 4 grudnia 2019 r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach określającą wymagania, jakie muszą być spełnione przy realizacji zadania.
- Zgodnie z przedstawionymi informacjami wskazanymi w dokumentacji sprawy projektowana konstrukcja tunelu zostanie przebudowana. Portale tunelu zostaną rozebrane i wykonane od nowa, w celu zachowania historycznego charakteru obiektu z betonu zbrojnego i okładziny kamiennej. W ramach prac zaplanowano m.in. rozbiórkę ścian czołowych (portali) oraz odtworzenia ścian czołowych z betonu zbrojonego i okładziny kamiennej w celu utrzymania walorów historycznych. W ramach planowanego zamierzenia wykonane zostanie zaplecze budowy, które zostało zaplanowane na działce będącej terenem kolejowym. Zaplecze budowy będzie utwardzone, zabezpieczone przed dostaniem się do gruntu substancji niebezpiecznych, zostanie zaopatrzone w środki do neutralizowania wycieków i rozlewów substancji niebezpiecznych, w tym maty, sorbenty itp. - wyjaśnia Katarzyna Łapińska, zastępca regionalnego dyrektora ochrony środowiska we Wrocławiu.
Tunel przed rozpoczęciem prac był miejscem szczegółowych oględzin pod kątem ewentualnego występowania tam nietoperzy. Nie stwierdzono śladów ich bytowania. Ponowne sprawdzenie ma nastąpić przed przystąpieniem do prac. Poza tym RDOŚ wskazał, że prace mają być prowadzone głównie w porze dziennej, a transport materiałów na teren budowy powinien się w pierwszym rzędzie odbywać koleją. Wycinka drzew i krzewów na terenie inwestycji może być prowadzona wyłącznie od 16 października do 15 marca.
Jak przyznała Anna Swiniarska-Tadla, rzecznik prasowy prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, najprawdopodobniej poszerzenie tunelu we wsi Bobrów będzie się odbywać bez nadzoru górniczego. Wprawdzie jakiś czas temu WUG przygotował projekt nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze, zakładający objęcie tym nadzorem budowy wszystkich tuneli, jednak propozycja ta nie była dotąd procedowana w parlamencie.
Na tunelową inwestycję w gminie Mysłakowice PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczyły blisko 85 mln zł netto ze środków budżetowych. Zakończenie zadania pn. Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w ramach projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach przewidziane jest w 2024 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.