Nie spełniły się oczekiwania przemyskiego magistratu, który liczył na ponowne otwarcie podziemnej trasy turystycznej na sezon letni. Przechodząca remont i przebudowę trasa pozostaje nadal zamknięta. Jak nas poinformowało Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, trasa ma być gotowa do końca 2022 roku.
Trasa podziemna w Przemyślu funkcjonowała krótko od 1 kwietnia 2015 r. Obejmowała fragment odrestaurowanego kolektora ściekowego sprzed stuleci, współczesny krótki łącznik z kolektora do piwnic oraz piwnice pod budynkiem Urzędu Miejskiego przy Rynku 1. W przeszłości te pomieszczenia piwniczne wykorzystywane były jako składowisko rupieci. W jednej z piwnic składowany był węgiel. Funkcjonował tam piec węglowy, a potem piec gazowy.
Do przebudowy trasy podziemnej przymierzano się przed kilka lat. w końcu 14 marca 2017 r. wydane zostało pozwolenia na budowę, a konkretnie na przebudowę podziemi budynku Urzędu Miejskiego w Przemyślu i kolektora sanitarnego pod ul. Mostową i płytą Rynku. Zakres prac przewidywał wykonanie przebić w murach piwnic budynku wraz z wykonaniem ścianek działowych oraz przebudowy instalacji elektrycznej z montażem urządzeń multimedialnych.
Inwestycja wymagała dokonania przebudowy i rozbudowy istniejącej instalacji ciepła technologicznego budynku Urzędu Miejskiego. Koniecznym okazało się wykonanie nowych rurociągów, doprowadzających energię cieplną z pomieszczenia wentylatorni, zlokalizowanej piwnicach budynku, pod głównym wejściem do Podziemnej Trasy Turystycznej. Tu wymagana była stosowna decyzja Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z siedzibą w Przemyślu, którą uzyskano 26 marca 2020 r.
Częścią inwestycji była też budowa podziemnego, oświetlonego elektrycznie łącznika pomiędzy wejściem „B” usytuowanym w płycie Rynku a budynkiem Rynek 9. Wymagało to przebudowy kolidującej sieci gazowej i wodociągowej oraz kanalizacji.
Zakres prac obejmował też budynki Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Konieczna była przebudowa i remont piwnic budynku Rynek 9 jak również wybranych pomieszczeń budynku ul. Serbańska 7, w celu aranżacji podziemnej trasy turystycznej. Należało dokonać przebicia w ścianie fundamentowej budynku Rynek 9, wyremontować elewacje frontowych budynków Rynek 9 i Serbańska 7, a poza tym m. in. wymienić pokrycia dachu połaci frontowej budynku Rynek 9.
Miasto Przemyśl razem z Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej otrzymały dofinansowanie na przebudowę Podziemnej Trasy turystycznej poprzez Europejski Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Umowę o dofinansowaniu zadania podpisano 27 lutego 2019 r.
Pod koniec września 2020 r. wyłoniony został wykonawca inwestycji. Zostało nim przedsiębiorstwo Usługi Ogólnobudowlane Kontur z Krasiczyna. Odrzucona została oferta Zakładu Murarskiego z Buszkowic i warszawskiej spółki Serenissima. Zgodnie z pierwotnym projektem umowy, prace miały być ukończone do końca maja 2021 r. Z różnych względów postanowiono przedłużyć ten termin.
Przemyśl jest jednym z kilku miast w województwie podkarpackim, gdzie zdecydowano się utworzyć trasę podziemną. Podobne trasy w tamtej części Polski posiadają od lat Jarosław i Rzeszów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.