W poniedziałek 26 września rozpocznie się remont ekspresowej trasy S86 na terenie Sosnowca i Katowic - poinformował w czwartek katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Organizacja ruchu na czas robót zacznie być zmieniana już w piątek.
Ekspresowa trasa S86 w Sosnowcu i Katowicach, na całym przebiegu co najmniej trzypasowa, to jedna z najbardziej obciążonych dróg w Polsce - codziennie pokonuje ją ponad 110 tys. samochodów. Ograniczenia jej przepustowości, np. na skutek wypadków czy prac drogowych, przekładają się na korki utrudniające przejazd także innymi okolicznym arteriami regionu, w tym autostradą A4 czy Drogową Trasą Średnicową (DW902).
Jak przekazał w czwartek rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, tego dnia o rozpoczynającym się w poniedziałek remoncie kierowców zaczęły informować tablice zmiennej treści ustawione przy drodze krajowej nr 86. Dzień wcześniej klasyczne tablice o rekomendowanych objazdach ustawiono na węzłach trasy S1 w Podwarpiu i Dąbrowie Górniczej, a także na węźle A4 Murckowska w Katowicach.
Drogowcy na blisko 6-kilometrowym odcinku S86 pomiędzy Sosnowcem a Katowicami pojawią się już w piątek po południu. Wprowadzona zostanie zmiana organizacji ruchu, która poprzedzi poniedziałkowe rozpoczęcie frezowania prawego i środkowego pasa jezdni w kierunku Katowic.
- Najpierw zmianie ulegnie oznakowanie poziome. Wyznaczymy dwa pasy ruchu. Dostępna szerokość jezdni pozwolili na utworzenie lewego pasa ruchu o szerokości 2,75 m i prawego o szerokości 3 m. Włączenia do drogi ekspresowej będą odbywać się z wykorzystaniem linii zatrzymania oraz znaku stop - zrelacjonował Prusak.
- Ta część prac potrwa do poniedziałku, kiedy oznakowanie poziome zostanie uzupełnione o pionowe. Wtedy też zostanie wprowadzony zakaz wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe i autobusy. Ograniczymy również dopuszczalną prędkość do 60 km/h. Następnie rozpocznie się usuwanie zużytej nawierzchni jezdni - zapowiedział rzecznik.
- Jeżeli warunki pozwolą, frezowanie będzie odbywało się w dzień i w nocy. Tam, gdzie okaże się to zasadne, sfrezowana zostanie również warstwa wiążąca nawierzchni. Równocześnie w miejsce sfrezowanej nawierzchni wbudowywana będzie nowa mieszanka kruszywa i asfaltu - zasygnalizował Prusak.
Zgodnie z jego informacją wykonawca do prowadzenia robót asfaltowych zabezpieczył dwa zespoły pracowników z kompletem walców i sprzętu pomocniczego. Taka organizacja ma sprzyjać optymalnemu prowadzeniu remontu. Pierwsza część robót powinna zakończyć się do piątku 30 września, gdy frezowanie rozpocznie się na jezdni w kierunku Sosnowca. Poprzedzi to kolejna zmiana organizacji ruchu, która rozpocznie się w środę 28 września.
Remont pasów lewych i środkowych na obu jezdniach powinien zostać wykonany do połowy października. Wówczas ruch zostanie przeniesiony na wyremontowane pasy jezdni, a rozpocznie się remont pasów prawych i awaryjnych. W tym etapie kierowcy również będą mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku (3,5 m i 3,25 m szerokości). Przewidywane zakończenie remontu S86 to połowa listopada br.
Prusak zapewnił w czwartek, że decydując się na remont tej newralgicznej trasy brano pod uwagę, że ostatnie zabiegi remontowe wykonano tam w latach 2008-09. Przy tej klasie dróg GDDKiA za standard uznaje wykonanie zabiegów odświeżających po co najmniej 10 latach. Jednym z głównych powodów remontu jest stan właściwości przeciwpoślizgowych obecnej nawierzchni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.