Na granicy Polski z Republiką Federalną Niemiec budowany jest pierwszy na naszych ziemiach most kolejowy nad Odrą, którego liny nośne wykonane mają być z włókna węglowego. Żeby jednak mogły po nim jechać pociągi, strona polska musi zdążyć na czas z remontem mostu nad rzeką Wartą, położonego na tej samej trasie. Zgodnie z założeniami, polska inwestycja ma być zakończone w grudniu. Jaki jest stan prac po polskiej stronie?
– Prace PKP Polskich Linii Kolejowych SA przy remoncie mostu kolejowego na Warcie w Kostrzynie nad Odrą postępują. Wykonawca sukcesywnie montuje m.in. nowe stalowe elementy konstrukcji, które na bieżąco zabezpieczane są przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, i prowadzi prace torowe. Remont obiektu obejmuje m.in. uzupełnienie ubytków cegieł, kamienia i betonu w podporach i przyczółkach. Wyremontowane zostaną pomosty pod przeprawą, służące do diagnostyki obiektu. Na moście i około 600-metrowym odcinku między mostem a stacją Kostrzyn nad Odrą ułożone będą nowe tory. Zapewni to sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów, natomiast odtworzenie niewykorzystywanego od 2011 r. toru [na drugiej nitce mostu - red.] zwiększy przepustowość przeprawy, którą będzie mogło przejechać więcej pociągów z prędkością 120 km/h - informuje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Ostatni pociąg pokonał trasę pomiędzy stacją Kostrzyn w Kostrzynie nad Odrą a stacją Küstrin-Kietz po stronie niemieckiej 12 grudnia 2020 r. Dzień później linię na odcinku pomiędzy tymi stacjami zamknięto. Pomiędzy tymi dwoma stacjami znajdują się dwie szerokie rzeki - Warta i Odra.
Niemcy zdecydowali się rozebrać istniejący stalowy most nad Odrą i zdemontować dotychczasowe podpory stojące w korycie Odry. W zamian ma powstać most w innowacyjnej technologii z wykorzystaniem włókna węglowego. Dzięki temu most ma być lżejszy i wytrzymalszy od mostów stalowych.
Strona polska natomiast postanowiła pozostawić dotychczasowy most stalowy nad Wartą w Kostrzynie nad Odrą. Właściwie jest to para dwóch równoległych mostów, z których od 2011 r. wykorzystywany był tylko jeden. W ramach prac remontowany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości, znajdujący się w pobliżu stacji Kostrzyn w Kostrzynie nad Odrą. Prace obejmują nowe tory, odwodnienie i wzmocnienie konstrukcji. Zasadnicze prace PLK planowane są do końca br.
– Inwestycja uwzględnia prace PGW Wód Polskich, które w porozumieniu z PLK modernizują m.in. most i wiadukt kolejowy na terenach zalewowych oraz wymieniają tory na około 800 m odcinku między mostami kolejowymi na Warcie i Odrze, a także ze stroną niemiecką, która realizuje przebudowę kolejowego mostu granicznego na Odrze. - dodaje Radosław Śledziński.
Granica utrzymania linii kolejowej – przy przyczółku mostu od strony Kostrzyna nad Odrą – pozostanie niezmienna. Tak więc most z elementami z włókna węglowego, chociaż częściowo oparty o polski brzeg, będzie przynależny Niemcom. Inwestorem budowy tego mostu jest niemiecka spółka DB Netz AG, a wykonawcą - firma Sächsische Bau GmbH. Po zakończeniu budowy po moście będą kursować pociągi pasażerskie łączące Berlin z Kostrzynem nad Odrą oraz składy towarowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.