REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
1 sierpnia 2022 10:43 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz

Pierwszeństwo przewozu węgla koleją nie oznacza pierwszeństwa przydzielania trasy przejazdu pociągu

Port w Świnoujściu jest jednym z głównych miejsc przeładunku węgla ze statków na pociągi
fot: Tomasz Rzeczycki

Węgiel ma mieć pierwszeństwo w towarowych przewozach kolejowych w tym roku. W jaki sposób będzie ono realizowane?

– Temat przewozów węgla jest w PKP Polskich Liniach Kolejowych SA traktowany priorytetowo. Należy jednak zauważyć, że jeżeli mowa o pierwszeństwie pociągów nie należy tego mylić z pierwszeństwem przydzielania tras opisanym w Regulaminie Sieci. Należy to traktować jako najwyższy priorytet w zaangażowaniu personelu PLK przy przewozie węgla, w celu spełnienia oczekiwań społecznych. Pierwszeństwo to nie wiąże się z „gorszym” traktowaniem innych przewozów, pasażerskich czy towarowych.  Pomoc ta będzie realizowana zarówno dla pociągów jadących planowo czy też notujących zmiany w rozkładzie, tak by zmniejszyć powstałe wcześniej opóźnienie, by najszybciej przeprowadzić pociąg do wyznaczonego miejsca załadunku czy też wyładunku. Spółka współpracuje z polskimi przewoźnikami w sprawie zwiększenia przewozów zarówno w kierunku polskich portów morskich, a także na innych uzgadnianych relacjach oraz ustala szczególne warunki tych przewozów - odpowiada Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Na głównych trasach dowozowych przepustowość linii jest obecnie wystarczająca, aby sprostać zwiększonym przewozom. Pociągi w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni są głównie prowadzone po liniach nr 131, czyli magistrali Chorzów Batory – Tczew oraz nr 9, czyli po trasie Warszawa – Trójmiasto. Trzeba przy tym pamiętać, że linia nr 131 znajduje się odcinkowo w przebudowie i modernizacji, a jej południowy kraniec na terenie Chorzowa jest w związku z tym rozebrany i nieprzejezdny.

Do portów w Szczecinie i Świnoujściu pociągi docierają po liniach nr 273, to znaczy trasą Wrocław – Kostrzyn – Szczecin Główny oraz 401, czyli linią łącząca Szczecin Dąbie przez Międzyzdroje ze Świnoujściem.

Poza tym na innych trasach występuje wiele odcinków zmodernizowanych z dobrymi parametrami, takich jak np. linie 7 Warszawa - Dorohusk czy 68 Lublin - Przeworsk. Jeśli chodzi o stacje kolejowe przed portami,  to zasadnicze prace modernizacyjne w Gdańsku Porcie Północnym i Świnoujściu zostały już zakończone, a w Szczecinie i Gdyni są już w znacznym stopniu zaawansowania i wkrótce będą zakończone.

– Na czas przejazdu pociągów towarowych od uruchomienia do punktu docelowego ma wpływ wiele czynników, m.in. są to indywidualne decyzje przewoźników, którzy realizują przydzielony im rozkład jazdy, jak również dostępność torów, na których rozpoczynaj i kończą bieg pociągi – co jest spowodowane organizacją pracy przewoźników i zarządców bocznic oraz portów, na co PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie mają wpływu. Ponadto trzeba pamiętać, że na prędkość handlową wpływa zarówno infrastruktura, jak i sprawna działalność przewoźników, ciągłość w przewozach – dodaje  Karol Jakubowski.

Przedstawiciel PKP PLK nie odpowiedział na pytanie, czy wskutek realizowania pierwszeństwa przejazdu pociągów z węglem doszło latem do opóźnień pociągów pasażerskich kursujących do nadmorskich kurortów, jak również na pytanie o to, czy faktycznie zwiększyła się średnia prędkość komunikacyjna składów z węglem od momentu wprowadzenia nowych ustaleń. 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • FYVAT
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Węglowa spółka wypłaci nagrodę, pierwsza transza we wrześniu
18 września 2024
30.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]