Kiedyś jeździły tędy pociągi z górnośląskim węglem, w przyszłości może powstać zabudowa wielorodzinna i pawilony usługowe. Znajdujące się na pograniczu Chorzowa i Świętochłowic tereny po dawnym przebiegu południowego krańca linii kolejowej nr 131, zwanej popularnie Węglówką bądź Magistralą Węglową, zostały rozdysponowany pomiędzy kilku właścicieli.
Równe sto lat, od 1900 do 2000 r. funkcjonował w pierwotnym przebiegu odcinek Węglówki pomiędzy stacjami Chorzów Batory i Chorzów Miasto. Trasa wiodła na nasypie, dwoma stalowymi wiaduktami nad chorzowskimi ulicami Armii Krajowej i Wolności. Tędy kursowały pociągi z węglem kamiennym, jak również pociągi pasażerskie. Przez pewien czas nawet te kursujące zza wschodniej granicy Polski do Legnicy.
Z powodu budowy drogi wojewódzkiej nr 902 Katowice - Gliwice, zwanej też Drogową Trasą Średnicową, postanowiono zamknąć stuletni odcinek Węglówki. Od tego momentu było wiadomo, że żaden pociąg z węglem nie pojedzie już tą trasą. Linię przesunięto nieznacznie na wschód, częściowo na teren Świętochłowic.
Wydłużyło to nieco długość magistrali kolejowej. Na starym przebiegu rozebrano oba tory, zdemontowano słupy sieci trakcji elektrycznej, a kilka lat temu rozebrano zbędny już wiadukt nad ul. Wolności. Miasto Chorzów 2 sierpnia 2021 r. nabyło prawo użytkowania wieczystego od PKP dla dwóch działek, na których był zlokalizowany tenże wiadukt.
Miasto Chorzów pozyskało od PKP SA prawo użytkowania wieczystego części nieruchomości, na których znajdowała się w przeszłości linia kolejowa nr 131. Reszta terenu po dawnej linii kolejowej znajduje się w użytkowaniu wieczystym PKP SA oraz innych osób prawnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.