Kiedyś jeździły tędy pociągi z górnośląskim węglem, w przyszłości może powstać zabudowa wielorodzinna i pawilony usługowe. Znajdujące się na pograniczu Chorzowa i Świętochłowic tereny po dawnym przebiegu południowego krańca linii kolejowej nr 131, zwanej popularnie Węglówką bądź Magistralą Węglową, zostały rozdysponowany pomiędzy kilku właścicieli.
Równe sto lat, od 1900 do 2000 r. funkcjonował w pierwotnym przebiegu odcinek Węglówki pomiędzy stacjami Chorzów Batory i Chorzów Miasto. Trasa wiodła na nasypie, dwoma stalowymi wiaduktami nad chorzowskimi ulicami Armii Krajowej i Wolności. Tędy kursowały pociągi z węglem kamiennym, jak również pociągi pasażerskie. Przez pewien czas nawet te kursujące zza wschodniej granicy Polski do Legnicy.
Z powodu budowy drogi wojewódzkiej nr 902 Katowice - Gliwice, zwanej też Drogową Trasą Średnicową, postanowiono zamknąć stuletni odcinek Węglówki. Od tego momentu było wiadomo, że żaden pociąg z węglem nie pojedzie już tą trasą. Linię przesunięto nieznacznie na wschód, częściowo na teren Świętochłowic.
Wydłużyło to nieco długość magistrali kolejowej. Na starym przebiegu rozebrano oba tory, zdemontowano słupy sieci trakcji elektrycznej, a kilka lat temu rozebrano zbędny już wiadukt nad ul. Wolności. Miasto Chorzów 2 sierpnia 2021 r. nabyło prawo użytkowania wieczystego od PKP dla dwóch działek, na których był zlokalizowany tenże wiadukt.
Miasto Chorzów pozyskało od PKP SA prawo użytkowania wieczystego części nieruchomości, na których znajdowała się w przeszłości linia kolejowa nr 131. Reszta terenu po dawnej linii kolejowej znajduje się w użytkowaniu wieczystym PKP SA oraz innych osób prawnych.
- Pozostałe działki, na których zlokalizowana była linia kolejowa stanowią własność Skarbu Państwa, zostały oddane w użytkowanie wieczyste: Spółce z o.o. do ul. Odległej, Miastu Chorzów od. ul. Odległej do ul. Bałtyckiej z wyłączeniem DTŚ, PKP SA od ul. Bałtyckiej w kierunku centrum - informuje Tomasz Breguła, inspektor w Wydziale Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta w Chorzowie.
Plan miejscowy, który obowiązuje na terenach po dawnych przebiegu linii kolejowej nr 131, dopuszcza lokalizację zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w rejonie ul. Armii Krajowej i ul. Wolności oraz zabudowy usługowej. W tym drugim przypadku chodzi o nasyp w rejonie ul. Odległej i ul. Cieszyńskiej.
- Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo skrzyżowania ulic, torowiska tramwajowego i wiaduktu kolejowego po stronie Świętochłowic, obecnie modernizowanego w związku z przebudową linii kolejowej nr 131, wskazane jest pozostawienie istniejącej zieleni niskiej i wysokiej na tych nasypach, stanowiącej bufor od istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Tereny, których użytkownikiem wieczystym jest Miasto Chorzów, będą wykorzystywane zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie informuję, że część nieruchomości została już zbyta łącznie z działkami stanowiącymi własność Miasta Chorzów, w przetargu - dodaje Tomasz Breguła.
Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew w znacznej mierze pokrywa się z przebiegiem przedwojennej Magistrali Węglowej. Potocznie całość linii 131 określana jest tą nazwą. Węgiel w dalszym ciągu jest jednym z ważniejszych towarów ekspediowanych tą trasą. Od połowy marca 2022 r. jednak żadne pociągi nie jeżdżą od Chorzowa Batorego przez Chorzów Miasto do Chorzowa Starego, w związku z zamknięciem trasy spowodowanym jej przebudową i modernizacją.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.