Grupa Unimot otrzymała zgodę prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na nabycie przez Unimot Investments 100 proc. akcji spółki Lotos Terminale - poinformowała w piątek firma Unimot.
Spółka wyjaśniła w komunikacie, że umowa przedwstępna, której jednymi z warunków były m.in. otrzymana 20 czerwca zgoda Komisji Europejskiej oraz otrzymana 8 lipca zgoda UOKiK, obejmuje biznes niezależnego operatora logistycznego oraz produkcji i sprzedaży asfaltów.
Po sfinalizowaniu transakcji Grupa Unimot stanie się trzecim graczem na rynku magazynowania paliw oraz drugim graczem na rynku sprzedaży asfaltów w Polsce - podkreślono.
Prezes Unimotu Adam Sikorski podkreślił, że zgoda UOKiK to kolejny kluczowy krok zbliżający spółkę do sfinalizowania tej największej w historii firmy transakcji. - Równolegle kontynuujemy reorganizację Grupy i przygotowujemy ją do pełnienia roli niezależnego operatora logistycznego. Proces ten przebiega bardzo sprawnie i zgodnie z założonym harmonogramem - poinformował.
Szef spółki dodał, że od 1 sierpnia segmenty obrotu paliwami, biopaliwami i gazem LPG powinny w pełni funkcjonować w ramach spółki Unimot Paliwa. W ten sposób, po przejęciu infrastruktury magazynowania paliw, będziemy gotowi na zapewnienie pełnej niezależności poszczególnych segmentów w ramach Grupy Unimot - zapewnił.
Jak wyjaśniono w komunikacie, zgodnie z umową przedwstępną Grupa Unimot nabędzie biznes niezależnego operatora logistycznego (ang. Independent Logistics Operator, tzw. biznes ILO), który obejmuje dziewięć terminali paliw, a także biznes itumen, który obejmuje wydzielane ze spółki Lotos Asfalt zakłady produkcji asfaltów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach wraz z działem handlowym.
Do sfinalizowania transakcji dojdzie po spełnieniu się pozostałych warunków formalnych, m.in. odpowiednich zgód korporacyjnych - podsumowano.
Przejęcie przez Unimot spółki Lotos Terminale ma związek z fuzją Orlenu z Lotosem. Zgodnie z wymogami KE 12 stycznia br. PKN Orlen przedstawił środki zaradcze planowane w związku z przejęciem Lotosu. Mają one uchronić polski rynek paliw i rynek rafineryjny przed monopolem.
Orlen poinformował wówczas, że węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Lotos znajdujących się na terenie Polski za kwotę 610 mln dol. Orlen natomiast kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji za ok. 229 mln euro. Obszar logistyki paliw i asfaltu w ramach spółki Lotos Terminale kupi Unimot za co najmniej 450 mln zł. Natomiast Lotos Biopaliwa kupi firma Rossi Biofuel.
20 i 21 lipca akcjonariusze Orlenu i Lotosu podczas NWZA zdecydują o połączeniu spółek. Podejmą też uchwałę w sprawie zgody na zbycie przez Orlen baz paliw w Gdańsku, Gutkowie, Szczecinie i Bolesławcu przez ich wniesienie do Lotos Terminale.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.