Pierwsza stacja wodorowa PKN Orlen w Polsce otwarta została w piątek w Krakowie; jak ocenił prezydent miasta Jacek Majchrowski, jest to kolejny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Inwestycja została przygotowana zgodnie ze strategią wodorową grupy Orlen.
Prezydent stolicy Małopolski, podczas briefingu prasowego przypomniał, że dwa lata temu Krakowski Holding Komunalny i MPK podpisały umowę z Orlenem odnośnie autobusów wodorowych. - W tej chwili to się spełnia - pierwszy autobus wodorowy wyjedzie za chwilę na ulice Krakowa - powiedział Jacek Majchrowski.
Autobus linii 128 kursował będzie od piątku na trasie Zajezdnia Płaszów - Prądnik Czerwony.
W ocenie prezydenta o oznacza, że działamy w sposób systematyczny dla osiągnięcia neutralności klimatycznej. - Sądzę, że te początki linii wodorowej będą dalej się rozwijały. Istniejącym zawsze problemem była kwestia stacji ładowania; w tej chwili jest on rozwiązany. Stacja ładowania jest, możemy puścić autobus, a jeżeli on się sprawdzi, to będą i następne - wskazał Majchrowski.
O technologii wodorowej zastosowanej przy produkcji prezentowanego pojazdu opowiedział Mateusz Figaszewski, dyrektor rozwoju elektromobilności i analiz rynku w Solaris. - Warto podkreślić, że jest to autobus elektryczny, z tą różnicą, że produkuje energię elektryczną na pokładzie pojazdu z wykorzystaniem wodoru. Podczas jazdy następuje proces odwróconej elektrolizy, w której zamieniamy wodór w energię elektryczną, dzięki czemu mamy jazdę całkowicie bezemisyjną - wyjaśnił.
Jak doprecyzował dyrektor, jedynym produktem ubocznym w procesie wykorzystywania tej technologii jest para wodna i ciepło, które wykorzystujemy do ogrzewania lub chłodzenia tego pojazdu, przy wykorzystaniu specjalnej pompy ciepła. W jego ocenie, jest to przyszłość transportu publicznego w coraz większej liczbie miast. - Mamy nadzieję, że Kraków na stałe dołączy wkrótce do grona miast, wykorzystujących technologię wodorową - podsumował Figaszewski.
Pojazd zaprezentowany został na stacji obsługi autobusów Płaszów. Miejsce to, według zapowiedzi, zostanie przebudowane. Przygotowana została juz koncepcja przebudowy całej stacji, gdzie znajdzie się przestrzeń na stację wodorową, trzypoziomwy parking dla autobusów wodorowych oraz całego zaplecza technicznego i administracyjnego, potrzebnego do obsługi tych pojazdów. - Planujemy, oczywiście za zgodą walnego zgromadzenia, które reprezentuje pan prezydent Krakowa, inwestycje poziomu 700 milionów zł, które obejmą zakup 150 autobusów wodorowych i budowę obiektu - zadeklarował Rafał Świerczyński, prezes MPK w Krakowie.
Podczas piątkowego wydarzenia prezes PKN Orlen Daniel Obajtek omówił założenia inwestycji, podejmowanych przez koncern w celu realizacji polityki niskiej emisji dwutlenku węgla. - PKN Orlen idzie w zeroemisyjność, to nie tylko słowa, to jest potężny proces inwestycyjny - powiedział.
Zapowiedział także rozpoczęcie budowy farmy wiatrowej na Bałtyku.
W ocenie Obajtka dziś biznes wymaga swoistej transformacji. - Musimy inwestować w nowoczesne technologie, w nowoczesny rozwój, w zeroemisyjną energetykę, musimy inwestować w alternatywne paliwa. To jest przyszłość. Nie unikniemy inwestycji w tym kierunku jeżeli chcemy być firma rozwojową - mówił szef koncernu. Obajtek podkreślił, że w ciągu 8 lat koncern zainwestuje w rozwój sektora wodorowego 7,4 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.