Kilkusetmetrowy odcinek drogi krajowej nr 79 w Chorzowie, która nosi tam nazwę ul. Katowickiej, przebuduje - przy m.in. rządowej dotacji - lokalny samorząd. W środę podpisano wartą 45 mln zł umowę ws. realizacji prac na odcinku od chorzowskiej estakady do ul. 3 Maja.
Przebudowa odcinka DK79 to istotna część dużej inwestycji w tym rejonie miasta, obejmującej także przesunięcie i przebudowę odcinka linii tramwajowej Katowice - Bytom (finansowane przez Tramwaje Śląskie przy wsparciu środków unijnych) oraz nowy układ komunikacyjny przy Muzeum Hutnictwa (w projekcie unijnym miasta).
Blisko tego miejska droga nr 79 przechodzi estakadą nad chorzowskim rynkiem. Przed laty po drugiej stronie torów kolejowych z głównej trasy oraz równoległej linii tramwajowej widać było pracujące hutnicze piece. Obecnie hutniczych hal, które niegdyś przylegały do chorzowskiego centrum, już nie ma; teraz rozciągają się nieużytki i zabudowania nadal wykorzystywane przemysłowo, a w dawnej hutniczej elektrowni powstało Muzeum Hutnictwa.
W 2020 r. miasto zdobyło ponad 5 mln zł dofinansowania z części Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego, rozdzielanej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, do projektu zakładającego udostępnienie terenów inwestycyjnych przy ul. Metalowców, a także budowę drogi do Muzeum Hutnictwa.
Już trzy lata temu miasto i Tramwaje Śląskie dysponowały dokumentacją zasadniczej części wspólnej inwestycji - przebudowy przylegających do pohutniczych terenów arterii: drogowej (odcinek DK79) i tramwajowej (linia Katowice - Bytom).
Miasto uczestniczy w tym przedsięwzięciu poprzez swoją spółkę - Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM). Plany MZUiM uwzględniają m.in. przebudowę odcinka ul. Katowickiej od estakady nad rynkiem do ul. 3 Maja (z budową podziemnego przejścia w rejonie Placu Powstańców Śląskich), zakładającą m.in. budowę nowego skrzyżowania z ul. Metalowców.
Należąca do 12 samorządów regionu spółka Tramwaje Śląskie zakłada przebudowę w tym rejonie odcinka głównej trasy tramwajowej Katowice - Bytom, wraz z przesunięciem w rejon Placu Powstańców obecnego przystanku przy ul. Metalowców (te prace mają być jedną z wielu części realizowanego projektu unijnego Tramwajów). Konieczna jest budowa nowego muru oporowego (ul. Katowicka i torowisko przebiegają parę metrów powyżej pohutniczego terenu).
Tramwaje Śląskie miały już zabezpieczoną część swoich funduszy pod kątem tramwajowej części przedsięwzięcia w ub. roku. Miasto czekało na dopięcie finansowania po swojej stronie. Po otrzymaniu dotacji z Programu Inwestycji Strategicznych w wysokości 30 mln zł rozpisano wspólny przetarg z Tramwajami Śląskimi łączący środki unijne (projektów TŚ i miasta), rządowe oraz miejskie.
- Ta inwestycja podwyższy wartość terenów poprzemysłowych, na których powstaną nowe miejsca pracy, nowe zakłady, nowe fabryki i firmy produkcyjne, ale też usługowe - powiedział w środę prezydent Chorzowa Andrzej Kotala.
Prezes Silesia Invest Jarosław Szmitka zadeklarował wejście na budowę w ciągu miesiąca. - Obecnie, wspólnie z miastem, zajmiemy się opracowaniem projektów organizacji ruchu, żeby maksymalnie ograniczyć utrudnienia - zaznaczył Szmitka.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.