Górnośląskie Koleje Wąskotorowe od wiosny 2001 r. nie mają nic wspólnego z przewozem węgla. Węgiel od niedawna używany jest za to jako paliwo do pozyskanego i odremontowanego parowozu typu Ryś. Prócz tego jest jeszcze jeden węglowy aspekt funkcjonowania taboru wąskotorowego, który przysparza kłopotów przewoźnikowi. Aby wykonać manewr zmiany kierunku jazdy na końcowej stacji Miasteczko Śląskie Wąskotorowe, lokomotywa musi wjechać na teren składnicy węgla. Tam bowiem znajduje się rozjazd.
Sytuacja taka jest nieco uciążliwa, wymaga bowiem otwierania i zamykania bramy zakładu. Czy są widoki na zmianę w tym zakresie? Okazuje się, że tak.
- Planujemy przebudowę układu torowego stacji Miasteczko Śląskie Wąsk. W chwili obecnej Gmina Miasteczko Śląskie przygotowuje koncepcję. W roku 2022 prawdopodobnie będziemy kontynuować tylko prace dokumentacyjne. Przewidziane jest wydłużenie peronów do 120 m - informuje Kamil Czarnecki, prezes zarządu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu.
To nie jedyna zmiana, jaka ma dotyczyć końcowego przystanku kolei wąskotorowej. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, w 2024 r. pasażerowie podróżujący wąskim torem od strony Bytomia będą się mogli przesiąść w Miasteczku Śląskim na pociąg normalnotorowy i kontynuować podróż w stronę Pyrzowic, Siewierza, Poręby czy Zawiercia. Na nasypie, powyżej linii Górnośląskich Klei Wąskotorowych, ma powstać przystanek PKP Miasteczko Śląskie Centrum.
- Przystanek właśnie powstaje, planowane centrum przesiadkowe ma połączyć tor normalny, wąski, przystanek autobusowy oraz parking - dodaje Kamil Czarnecki z SGKW.
Obecnie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe nie prowadzą przewozów pasażerskich. Ostatni pociąg prowadzony parowozem na trasie Bytom Karb Wąskotorowy - Tarnowskie Góry przejechał w niedzielę, 29 maja 2022 r. Wznowienie połączeń taborem spalinowym na całej trasie z Bytomia do Miasteczka Śląskiego planowane jest w drugiej połowie czerwca i ma trwać także przez w wakacje letnie.
Natomiast pod koniec maja na teren stacji Bytom Karb Wąskotorowy dostarczona została kolejna partia wagonów z KWK Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu. Wagony te służyły do przewozu podkładów, szyn i materiałów technicznych. Wspomniany transport jest częścią dostaw w ramach umowy, jaką zawarły Spółka Restrukturyzacji Kopalń SA z władzami miejskimi Bytomia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.