1
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
1 czerwca 2022 08:30 1.1 tys. odsłon

Ile kosztuje fulfillment? - Jakie są ceny fulfillmentu i od czego zależą?

fot: materiał partnera

Usługa fulfillmentu to doskonałe rozwiązanie dla sprzedawców wchodzących na rynek e-commerce, a także dla sklepów, które chcą się rozwijać, oszczędzając czas i pieniądze. Choć model ten ma pomagać Ci w zwiększaniu przychodów firmy, wiąże się naturalnie z koniecznością ponoszenia pewnych kosztów. Z naszego poradnika dowiesz się, jak kształtowane są cenniki fulfillmentu dla e-commerce!

Na czym polega usługa fulfillmentu?

Fulfillment dla e-commerce polega na outsourcingu logistyki do firmy zewnętrznej, która w imieniu sprzedawcy zajmuje się magazynowaniem jego produktów, a także pakowaniem zamówień i ich wysyłką do odbiorców końcowych. Operator logistyczny może oferować również obsługę reklamacji i zwrotów towarów. Takie rozwiązanie pozwala właścicielom sklepów internetowych oszczędzać mnóstwo czasu i pieniędzy, które mogą zostać przeznaczone na inne obszary aktywności biznesowej.

Współpraca z centrum logistycznym oferującym usługę fulfillmentu wydaje się więc doskonałym rozwiązaniem dla osób rozpoczynających swoją przygodę z e-commerce. Nie muszą one inwestować we własną przestrzeń magazynową ani utrzymywać jej pracowników. Zachowują natomiast pełną swobodę tworzenia asortymentu oraz kontrolę nad sposobem obsługi zamówień. Powierzając logistykę doświadczonemu partnerowi, gwarantują sobie wysoką jakość usług i zyskują możliwość skierowania swoich zasobów na te aspekty biznesu, które najbardziej wymagają ich uwagi.

Z jakimi kosztami związanymi z logistyką w e-commerce trzeba się liczyć?

Fulfillment to odpowiedni model logistyczny dla wielu sklepów internetowych działających na małą skalę. Większym sprzedawcom bardziej może opłacić się inwestycja we własny magazyn. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie o rentowność takiej decyzji, należy zrozumieć, z jakimi kosztami wiąże się logistyka w tradycyjnym modelu sprzedaży internetowej. Do najważniejszych wydatków zalicza się:

Wszystkie powyższe czynniki składają się na TCO, czyli całkowity koszt posiadania mienia (Total Cost of Ownership). Za najwyższe opłaty można uznać te związane z wynajmem (lub budową) magazynu oraz z zarządzaniem jego pracą. W pierwszym przypadku ceny zależą między innymi od lokalizacji, oferowanych rozwiązań i usług dodatkowych. W drugim koszty obejmują takie systemy jak:

przy czym ich wdrożenie może okazać się zbyt drogie dla większości wchodzących na rynek sklepów internetowych.

Oprócz kosztów stałych współczynnik TCO obejmuje również koszty zmienne. Do nich zaliczyć należy przede wszystkim zakupy takich produktów jak opakowania i taśmy klejące, ale też usługi kurierów. Szczególnym obciążeniem dla budżetu Twojego sklepu mogą okazać się właśnie te ostatnie opłaty. Im mniej paczek nadajesz, tym wyższe stawki zaproponuje Ci firma transportowa. To z kolei sprawi, że za zamówienia więcej będą musieli zapłacić Twoi klienci.

Jak kształtowane są cenniki fulfillmentu?

Fulfillment dla e-commerce pozwala Ci wyeliminować wszystkie wymienione wyżej koszty i zastąpić je zdecydowanie niższą opłatą dla operatora logistycznego. Zewnętrzna firma 3PL (third party logistics) zajmie się w Twoim imieniu właściwie wszystkimi procesami, które zachodzą offline. Dzięki temu Ty skupisz się na tym, co z punktu widzenia biznesu najważniejsze – prowadzeniem działań marketingowych i budową relacji z klientami.

W jaki sposób operator logistyczny ustala cenę fulfillmentu?

Choć wybrane przez Ciebie centrum logistyczne może świadczyć bardzo szeroki zakres usług – od zakupu kartonów i magazynowania, przez pakowanie zamówień i wysyłkę, aż po obsługę zwrotów i współpracę z kurierami – jako sprzedawca płacisz wyłącznie za wykorzystane zasoby. Koszty fulfillmentu będą więc różniły się w zależności od zajmowanej przez Ciebie przestrzeni magazynowej i usług, na które się zdecydujesz.

W efekcie usługa fulfillmentu dla wielu sklepów internetowych okaże się zdecydowanie bardziej opłacalna niż obsługa zamówień na własną rękę. Wynika to głównie z efektu skali. Centrum logistyczne może pochwalić się znacznie lepszą pozycją negocjacyjną przy podejmowaniu współpracy z kontrahentami i dostawcami, ponieważ ma ogromne obroty. Unika więc niepotrzebnych kosztów, co pozwala mu oferować niższe ceny usług swoim klientom.

W jakim modelu rozliczany jest fulfillment?

Model, który opisaliśmy powyżej, nosi nazwę P4P (pay for performance). Jak już wiesz, pozwala sprzedawcom korzystającym z usługi fulfillmentu na rozliczanie się w oparciu o wykorzystane usługi a więc:

To znakomite rozwiązanie dla małych sklepów internetowych oraz sprzedawców, których działalność cechuje się względnie nieprzewidywalnym charakterem. Dzięki fulfillmentowi tacy przedsiębiorcy nie muszą martwić się o ciągłe dostosowywanie pracy magazynu do sezonowości swoich biznesów. Przykładem mogą być okresy świąteczne (wymagające zatrudniania dodatkowych pracowników) czy wakacyjne (związane z koniecznością ich zwalniania). Współpracując z operatorem logistycznym, zawsze zapłacisz dokładnie za to, czego w danej chwili potrzebuje Twój sklep internetowy.

Kiedy opłaca się skorzystać z outsourcingu logistyki w e-commerce?

Znając wszystkie zalety fulfillmentu i sposób rozliczania się z operatorem świadczącym taką usługę, możesz łatwo odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest to dobre rozwiązanie dla Ciebie. Bez wątpienia na taką współpracę powinien zdecydować się każdy sprzedawca, który samodzielnie nie radzi sobie z obsługą zamówień. Jeżeli rozważasz zatrudnienie pracownika mającego zajmować się wyłącznie pakowaniem i wysyłką towaru, może to być znak, że już czas pomyśleć o fulfillmencie. Dla wielu sklepów taki moment następuje, gdy zaczynają one nadawać ponad tysiąc paczek miesięcznie.

Zauważ, że fulfillment pozwala Ci zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale także czas, który stanowi najcenniejszy ze wszystkich zasobów. To również gwarancja spokoju, mającego swoje źródło w przeniesieniu odpowiedzialności za sporą część biznesu na barki profesjonalistów.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Zwiększono wartość jednorazowych odpraw ze 120 tys. zł do 170 tys. zł
24 kwietnia 2025
24.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]