Wyższy Urząd Górniczy wystąpił z wnioskiem do ministerstwa o dokonanie zmiany w ustawie Prawo geologiczne i górnicze. Po tym, jak zostanie ona zaakceptowana przez parlament, wszystkie nowo drążone tunele objęte mają zostać nadzorem Urzędów Górniczych. Nie będzie to dotyczyć tuneli budowanych techniką odkrywkową.
Zmiana ma dotyczyć art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Czy to oznacza, że tylko na etapie budowy tunele będą podlegać pod OUG, a później, w razie remontów, już nie?
- Pojęcie tunelu jest zdefiniowane w przepisach prawa budowlanego, a ponadto w tych przepisach jest odrębnie zdefiniowane pojęcie przepustu, co wskazuje, że nie są to tożsame pojęcia. Natomiast budowa tunelu, jako obiektu budowlanego, może być wykonywana metodą odkrywkową, z użyciem kesonów, zatapianiem gotowych segmentów albo metodą drążenia, przy czym drążenie tunelu zawsze odbywa się z zastosowaniem techniki górniczej, niezależnie od tego jaką zastosowano przy tym technologię i jakie urządzenia wykorzystano do tego. Drążenie wyrobisk tuneli jest wykonywane z użyciem materiałów wybuchowych lub metodą polegającą na mechanicznym urabianiu skał, przez odspajanie kawałków skały od calizny i rozdrobnieniu ich. W świetle powyższego, zwrot „drążenie tunelu”, o którym mowa w projektowanym art. 2 ust. 1 pkt 4 Pgg, jest jasny, ponieważ zakresy pojęć „drążenie” i „tunel” są określone. W wyniku projektowanej zmiany, wszystkie przypadki drążenia tuneli będą objęte nadzorem organów nadzoru górniczego, ponieważ – jak wskazano powyżej – drążenie tuneli zawsze odbywa się z zastosowaniem techniki górniczej - wyjaśnia Anna Swiniarska-Tadla, rzecznik prasowy Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.
Podczas remontu tuneli niekiedy może następować wymiana obudowy wyrobiska. W niektórych przypadkach może też nastąpić funkcjonalne poszerzenie tunelu. Przykładowo PKP Polskie Linie Kolejowe przewidują wyremontować stary tunel kolejowy we wsi Bobrów w gminie Mysłakowice u podnóża pasma Rudaw Janowickich. Tunel znajduje się na linii kolejowej nr 274 Wrocław - Zgorzelec. Zakres prac zakłada m .in. rozbiórkę istniejącej obudowy i umieszczenie nowej tak, aby w tunelu mogły się mijać dwa pociągi. Obecnie tunelem może jechać tylko jeden pociąg. Czy taka przebudowa będzie wymagać nadzoru górniczego?
- Na wstępie należy wskazać, że Wyższy Urząd Górniczy nie jest uprawniony do dokonywania wykładni aktów prawnych, w szczególności ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, która miałaby moc powszechnie obowiązującą. Wyższy Urząd Górniczy nie jest również uprawniony do wydawania opinii prawnych w sprawach indywidualnych na wniosek osób zainteresowanych, dlatego też poniższe wyjaśnienia są jedynie opinią dotyczącą przedstawionego stanu faktycznego. Zatem, jeżeli tunel jest na etapie drążenia z zastosowaniem techniki górniczej, to prace te podlegają nadzorowi ze strony organów nadzoru górniczego. Natomiast, po oddaniu tunelu do ruchu, wszelkie prace w nim wykonywane - bez stosowania techniki górniczej, nie podlegają nadzorowi organów nadzoru górniczego - odpowiada Anna Swiniarska-Tadla.
Tak więc remonty istniejących tuneli powinny się odbywać pod nadzorem budowlanym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.