Z systemów rowerów miejskich w Katowicach, Sosnowcu oraz Tychach można korzystać od piątku, 1 kwietnia - wynika z informacji tych miast.
Jak podało w piątek biuro prasowe katowickiego magistratu, który co roku rozbudowuje sieć swoich wypożyczalni, na koniec sezonu 2022 r. liczba stacji wypożyczeń ma tam sięgnąć 125 (w ub. roku przekroczono liczbę 100 stacji).
System w Katowicach będzie funkcjonował do 1 listopada br. W piątek uruchomiono 93 stacje miejskie, a także kilkanaście sponsorskich - łącznie z 850 rowerami. W trakcie roku liczba rowerów ma przekroczyć 1 tys.
Również w piątek zainaugurowano rower miejski w Sosnowcu. W tym roku liczba stacji wypożyczeń wynosi tam 23, a rowerów 270. Podobnie swój sezon rowerowy zainaugurowały w czwartek Tychy. Tam do dyspozycji jest 7 stacji i 60 rowerów.
Większość systemów rowerów miejskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) obsługuje spółka Nextbike Polska. Dotąd jest tak w Chorzowie, Katowicach, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu oraz Tychach.
Od wiosny 2018 r. staraniem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii systemy Nextbike Polska w sąsiadujących Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Tychach i Siemianowicach Śląskich stały się interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.
Nextbike działał też do 2019 r. w Gliwicach. W 2020 r. nie uruchamiano tam rowerów miejskich, a w ub. roku przetarg na zorganizowanie systemu wygrało konsorcjum firm Roovee i Orange Polska, który następnie udostępniał 300 rowerów miejskich w 30 stacjach.
Miasta regionu oczekują na uruchomienie Roweru Metropolitalnego. Ma to być spójny system roweru miejskiego dla wszystkich 41 tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię miast i gmin. Obecnie trwa procedura dialogu konkurencyjnego, w której powstają ostateczne założenia systemu miast i gmin, przez cały rok ułatwiającego podróżowanie, zwłaszcza na krótkich odcinkach.
Całoroczność funkcjonowania Roweru Metropolitalnego, a także inne wstępne założenia, przyniosła koncepcja opublikowana na początku ub. roku. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano, aby w wypożyczalniach udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki, zamiast drogich stacji.
Wypożyczalnie mają być zlokalizowane średnio co 300-450 m, podczas gdy teraz jest to ponad 700 m. Gdy system obejmie wszystkie gminy GZM, łączna liczba rowerów z dotychczasowych oddzielnych systemów kilku miast wzrosłaby około pięć razy - do ponad 8 tys., a liczba stacji z ok. 180 do ponad 940.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.