PKP Cargo przedstawiło w czwartek, 31 marca, wynik za 2021 r. Przychody Grupy w ub.r. wyniosły 4 mld 226,5 i był to wzrost o 5 proc. w stosunku do roku 2020 r. Wówczas wyniosły one 4,08 mld zł. EBIDTA w 2021 r. wyniosła 513,2 mln zł. Natomiast wynik EBIT był ujemny w wysokości 208,8 mln zł. Pociągi przewoźnika w ub.r. spośród wszystkich towarów w 2021 r. najwięcej przewiozły węgla.
Jak podała spółka, znaczący był wzrost masy przetransportowanych ładunków i pracy przewozowej. Pociągi PKP Cargo przewiozły bowiem 101,6 mln t towarów, to o 8 mln t więcej niż rok wcześniej, wykonując na poziomie około 25,6 mld tkm, czyli o 2 mld tkm więcej niż w 2020 r. W strukturze ładunków Grupy największą część stanowił rok temu węgiel kamienny (46,2 mln t), druga pozycja to kruszywa i materiały budowalne (19,8 mln t), a potem przewozy intermodalne (10 mln t), metale i rudy (7,1 mln t), zaś pozostałe towary to razem 18,5 mln t.
„Rok 2021 stał pod znakiem odbudowy rynku kolejowego po wprowadzanych w związku z epidemią COVID-19 ograniczeniach w roku 2020. Charakteryzował się zarówno wzrostem gospodarczym, wysoką dynamiką produkcji przemysłowej przyczyniającą się do wzrostu koniunktury w segmencie transportu kolejowego, jak i wysokim, nie tyko inflacyjnym, wzrostem istotnej części kosztów ponoszonych przez spółki Grupy PKP CARGO” – napisał zarząd spółki w liście zamieszczonym w raporcie za ub.r.
„Odnotowany w 2021 roku wzrost masy przewiezionych towarów oraz wzrost udziałów rynkowych Grupy PKP CARGO stanowi dobrą podstawę do intensyfikacji wysiłków zmierzających do poprawy efektywności ekonomicznej podmiotów Grupy PKP CARGO w kolejnych latach. Należy jednak uwzględniać fakt, że europejska gospodarka w rok 2022 wchodzi zdestabilizowana poważnymi skutkami globalnych sankcji gospodarczych, nałożonych na Federację Rosyjską w związku z agresją zbrojną na Ukrainę” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.