Linia z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego to ostatnia przejezdna trasa wąskotorowa w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Chociaż pozwala ominąć korki uliczne i skrzyżowania ze światłami, wykorzystywana jest w znikomym stopniu. Jak wynika z informacji przekazanych przez Urząd Miejski w Bytomiu, w 2021 r. przez ponad trzysta dwadzieścia dni nie poruszały się tą trasą żadne pociągi rozkładowe.
- Pociągi rozkładowe kursowały od dnia 2 maja do 10 października 2021 roku, było 39 dni kursowania pociągów rozkładowych ogólnodostępnych- informuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Gmina Bytom 26 kwietnia 2021 r. przystąpiła do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, które jest przewoźnikiem na tej trasie. Ponieważ przewozy są deficytowe i wpływy z samych tylko biletów nie pozwalają na pokrycie kosztów przejazdów, pociągi kursują wyłącznie wtedy, kiedy są dofinansowane przez samorządy.
W 2021 roku pociągi SGKW przewiozły 19 497 podróżnych, w tym 12 339 osób w pociągach letnich. Była to liczba nieco mniejsza niż w 2020 r., kiedy to tutejsza kolej wąskotorowa przewiozła ponad 19600 osób.
Wśród kolei wąskotorowych w Polsce są i takie, które przewiozły w minionym roku kilkukrotnie więcej pasażerów, niż SGKW. Przykładowo Bieszczadzka Kolej Wąskotorowa w 2021 r. zanotowała 168 tys. podróżnych, a Żuławska Kolej Dojazdowa kursująca na terenie delty Wisły - ponad 94 tys. Ta druga oprócz letnich przewozów prowadziła m. in. pociągi w okresie Wszystkich Świętych 30, 31 października i 1 listopada, dowożąc pasażerów na cmentarz.
W odróżnieniu od Żuławskiej, kolej Wąskotorowa Bytom - Miasteczko Śląskie praktycznie rzecz biorąc nie służyła celom dojazdowym, a jedynie przejażdżkom rekreacyjnym. W minionym roku nie kursował też Srebrny Pociąg. Po dwudziestoletniej przerwie jesienią 2021 r. wznowiono za to przewozy towarowe.
- Dla potrzeb zarządcy infrastruktury uruchomiono 3 pociągi towarowe-techniczne - informuje Tomasz Sanecki z UM Bytom.
Poprzednio pociąg towarowy pojechał z Bytomia po wąskim torze wiosną 2001 r., wioząc transport węgla do chorzowskiej elektrowni. Wznowienie w przyszłości przewozów towarowych byłoby technicznie możliwe, gdyż na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy zachowane zostały wagony-węglarki i inne wagony towarowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.