Mocnym akcentem zakończyła 2021 r. Jastrzębska Spółka Węglowa. W kopalni Budryk w Ornontowicach zakończono modernizację górniczego wyciągu szybowego w przedziale północnym Szybu VI. Cała inwestycja, łącznie z pogłębionym szybem, jest jedną z największych w polskim górnictwie.
Szyb VI pogłębiono do głębokości 1320 m. Dziś jest najgłębszym szybem w Europie w górnictwie węgla kamiennego. Zjazd na najgłębszy poziom był najpierw możliwy kubłem, a później specjalnie zaprojektowanym naczyniem do jazdy ludzi, mieszczącym 34 osoby. Cała operacja odbywała się przedziałem południowym szybu. Teraz w przedziale północnym szybu zostały zamontowane dwie klasyczne czteropiętrowe klatki. Każda z nich jednorazowo może przetransportować 80 pracowników.
– Główną działalność kopalnia Budryk prowadzi w rejonie szybu VI. Zmodernizowany wyciąg szybowy usprawni nam logistykę transportu ludzi oraz materiałów. To w dużym stopniu przełoży się na bardziej efektywny czas pracy – podsumował Zbigniew Czarnecki, dyrektor kopalni Budryk.
Kluczowe rozwiązanie
Modernizacja górniczego wyciągu szybowego zabudowanego w przedziale północnym szybu VI polegała na jego przedłużeniu z poziomu 900 do poz. 1290 wraz z dostosowaniem jego elementów do nowych parametrów pracy. Operację rozpoczęto w lutym 2019 r., a zakończono w listopadzie 2021 r. Do końca maja 2021 r. prace modernizacyjne odbywały się podczas normalnej pracy szybu. To dzięki zabudowanemu na poziomie 900 sztucznemu dnu, które umożliwiło bezpieczną pracę ludziom zatrudnionym w szybie.
Ostatnie pół roku prac modernizacyjnych (od 1 czerwca do 30 listopada) wymagało wyłączenia z ruchu Szybu VI. Zdemontowano wtedy sztuczne dno, zabudowano brakujące elementy zbrojenia szybu, przebudowano przedział drabinowy, zdemontowano dotychczasowe liny wyciągowe oraz klatki. Zabudowano nowe urządzenia przyszybowe na poziomach 1050 i 1290 oraz zmodernizowano maszynę wyciągową. W maszynie wymieniono cały układ zasilania i sterowania, przebudowano fundamenty, wymieniono wał i łożyska główne oraz koło pędne. Ostatnim etapem modernizacji było założenie nowych klatek i lin wyciągowych oraz uruchomienie sygnalizacji szybowej i układu sterowania.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM.
Szczegóły: nettg.pl/premium
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Sośnica przecież ma i tak policzone dni..., Budryk w odróżnieniu od Sośnicy przynajmniej naprawia szkody górnicze!
PiS bydzie miol co szabrować.
Sośnicy prawdopodobnie zostało tyle fedrowania ile oni pogłębiali szyb i budowali poziom
PGG wraz dyrekcją Sośnicy powinno wyciągnąć wnioski, bo zjazdy i wyjazdy szybikiem III to tragedia, nie mówiąc o transporcie materiałów.