Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, które obsługuje popularną kolejkę z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, zakończyło remont parowozu wąskotorowego typu Ryś. Pomogły lokalny samorząd, Fundacja Orlen, okoliczne przedsiębiorstwa i darczyńcy z całego kraju.
SGKW co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na trasie: Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie.
Wzdłuż 21-kilometrowej linii znajdują się m.in.: stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór, wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze czy zalew rekreacyjny Nakło-Chechło.
Aby budować jak najszerszą ofertę, Stowarzyszenie, prócz dbałości o szlak, pozyskuje i remontuje tabor - zarówno wagony, częściowo przerabiając pod tym kątem stare węglarki - jak i lokomotywy. Pociągi prowadzi przede wszystkim lokomotywami spalinowymi, głównie używanymi w ostatnich latach działania sieci GKW rumuńskimi Lxd2, w 2019 r. jeździł tam też jednak m.in. wypożyczony parowóz Las.
W 2019 r. SGKW kupiło wspólnym staraniem swoim i bytomskiego samorządu 70-letni parowóz T49 Ryś. Maszyna ta m.in. pracowała w Hucie Metali Nieżelaznych Szopienice. W chwili zakupu była już częściowo wyremontowana, jednak aby wrócić na tory, potrzebowała jeszcze sporo napraw. Pod tym kątem prowadzono m.in. internetową zbiórkę.
O ukończeniu remontu poinformował w piątek samorząd Bytomia, który kupił za 140 tys. zł udziały w prawie własności do tej lokomotywy, co umożliwiło przeprowadzenie jej remontu. Jak przypomniał tego dnia prezydent miasta Mariusz Wołosz, gmina wiosną br. przystąpiła do SGKW, aby wesprzeć nie tylko promocję największej w mieści atrakcji turystycznej, ale również jej infrastrukturę.
- Cieszę się, że zakupiony przez nas parowóz został wyremontowany i będzie służył mieszkańcom i turystom jako kolejna atrakcja, która z pewnością przyciągnie miłośników kolei wąskotorowych do naszego miasta. Dziękuję również wszystkim wolontariuszom ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, którzy zaangażowali się w modernizację parowozu - podkreślił Wołosz.
Prezydent Bytomia wskazał, że remont parowozu był możliwe dzięki zaangażowaniu finansowemu tego miasta i stowarzyszenia, ale także dzięki darowiznom górnośląskich przedsiębiorców, Fundacji Orlen oraz ponad dwustu sympatyków kolei wąskotorowych z całej Polski, którzy dorzucili się do przedsięwzięcia poprzez internetową zbiórkę.
Ryś to dwuosiowy parowóz wąskotorowy, tendrzak (z zabudowanymi zbiornikami na węgiel i wodę na lokomotywie), produkowany w Polsce od 1946 r. do 1950 r., przeznaczonym do pracy głównie na kolejach leśnych i przemysłowych, o prześwicie toru 600/750/785 mm. Jego pierwowzorem był niemiecki parowóz Henschel Riesa; rozwinięciem - polski parowóz Las.
Ponad 70-letni Ryś jest jednym z dwóch parowozów stacjonujących w parowozowni Bytom Karb - drugi to Las. Do 1970 r. nasz Ryś pracował w Zakładach Cynkowych Szopienice w Katowicach, a następnie został ustawiony na terenie tego zakładu w charakterze pomnika. W 1996 r. został przewieziony został na stację kolei wąskotorowej w Rudach - zrelacjonował prezes SGKW Kamil Czarnecki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.