Opracowanie studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice zamówiła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Zamówienie w połowie finansuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, zainteresowana tą inwestycją pod kątem Kolei Metropolitalnej.
Chodzi o oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na liczącym ok. 30 km połączeniu kolejowym Katowic i Gliwic, przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze.
To główny kolejowy szlak miast Górnego Śląska oraz część najważniejszej linii S1 Kolei Śląskich. W przyszłości ma być jedną z dwóch kluczowych tras głównego przedsięwzięcia transportowego GZM - Kolei Metropolitalnej (obok trasy Dąbrowa Górnicza - Tychy), którego rozwój uniemożliwia dotąd niewystarczająca przepustowość linii kolejowych.
Opracowanie studium jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia tej inwestycji. Na mocy podpisanego pod koniec maja br. porozumienia GZM sfinansuje połowę kosztów dokumentu.
Przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla rozbudowy połączenia pomiędzy Katowicami a Gliwicami na głównej magistrali kolejowej E30 zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, prowadziła od połowy marca br. W piątek, 3 grudnia, rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska poinformowała o podpisaniu tego dnia umowy.
Zgodnie z piątkową informacją Rożnowskiej, umowę na opracowanie studium wykonalności podpisały: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oraz PKP PLK (występujące w charakterze zamawiającego), a także spółka TPF - jako wykonawca. Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium, które oszacowano na ok. 4 mln zł.
Połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic było remontowane przez PLK od 2013 r. do 2016 r. W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym, w 2015 r. wyremontowano odcinek Katowice - Chorzów Batory, a w 2016 r. tory stacji Gliwice. Inwestycje pozwoliły na przyspieszenie pociągów i skrócenie przejazdu z ok. 30-35 min. do 20-26 minut.
Przedmiotem obecnych analiz ma być dalsze skrócenie czasu jazdy pociągów. Analizowana ma być m.in. budowa nowych torów aglomeracyjnych i nowych przystanków. Wśród założeń będzie zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym oraz dostosowanie stacji i przystanków do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Wykonawcy studium przeanalizują również usprawnienie przewozu towarów - pod kątem cięższych i dłuższych (do 750 m) pociągów towarowych, m.in. w relacjach międzynarodowych.
Prace studialne określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji. Zakładany termin ich realizacji to lata 2021-2023. Główną częścią zamawianych opracowań jest studium wykonalności, które da podstawę do decyzji o realizacji inwestycji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.