Pierwszy od ponad 20 lat pociąg towarowy przejechał wąskim torem z Bytomia do Tarnowskich Gór. Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) przewiozło 11 węglarkami tłuczeń na potrzeby remontu tarnogórskiego odcinka torowiska.
SGKW co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na trasie: Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie.
Wzdłuż 21-kilometrowej linii znajdują się m.in.: stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór, wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze czy zalew rekreacyjny Nakło-Chechło.
Czas poza sezonem pasjonaci wąskich torów wykorzystują na remonty infrastruktury i odnawianie taboru. Jak podało na swoim facebookowym profilu SGKW, we wtorek w trybie prawie alarmowym wolontariusze załadowali 11 wagonów tłuczniem i zawieźli je na mijankę w Tarnowskich Górach, gdzie trwa remont jednego z odcinków toru.
Dzięki (...) akcji unikniemy przestojów (...). Przy okazji zapisaliśmy nową kartę w naszej prawie 20 letniej działalności - pierwszy z prawdziwego zdarzenia wąskotorowy pociąg towarowy uruchomiony przez SGKW - napisali przedstawiciele Stowarzyszenia.
Mogliśmy to zrobić, bowiem cały czas posiadamy kilkanaście sprawnych wagonów - węglarek serii Wddxh(p) - jedynym ich mankamentem jest niekompletna (czytaj - rozkradziona) instalacja hamulca zespolonego. Aby temu zaradzić, na każdym wagonie jechał członek naszego Stowarzyszenia jako hamulcowy. I ponownie, jak już nie raz bywało, daliśmy radę - wyjaśniono we wpisie.
Przypomniano, że ostatni dotąd pociąg towarowy na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych odjechał w maju 2001 r. z ładunkiem miału węglowego z bytomskiej kopalni Rozbark do Elektrowni Chorzów. Na zachowanej do dziś linii z Karbia do Miasteczka Śląskiego pociągi towarowe nie jeździły od 1998 r. - od czasu likwidacji bocznicy do huty cynku w Miasteczku Śląskim.
Uruchomiony teraz pociąg, złożony z lokomotywy spalinowej Lxd2, jedenastu węglarek i krytego wagonu typu brankard do przewozu personelu, miał 104 m długości i 52 osie, liczył ogółem 326 t brutto (masa wagonów i ładunku).
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie - powstała w 1853 r. Przez ponad 140 lat służyła przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń rozciągała się od Raciborza na południowym zachodzie po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.
W najlepszych czasach sieć wąskich torów liczyła ponad 230 km i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od 2002 r. zachowany odcinek kolei służy przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym miasto Bytom wraz z pasjonatami z działającego od 2003 r. SGKW. Bazą Stowarzyszenia jest stacja w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy i wagony, lokomotywownię, warsztaty oraz urządzenia sterowania ruchem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.