W październiku 2021 r. z usług kolei skorzystało prawie 27 mln pasażerów. To wzrost o ponad 45 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2020 r. W tym miesiącu wzrosła również masa towarów przewiezionych rok do roku o 1,3 mln ton (6,1 proc.) i wyniosła 22 mln t.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w październiku 2021 r. liczba podróżnych przewiezionych koleją wyniosła prawie 27 mln. Jest to najwyższy wynik od lutego 2020 r., w którym przewieziono 27,54 mln pasażerów. W porównaniu do października ubiegłego roku jest to wzrost o ponad 8,43 mln osób (+45,5 proc.). Praca przewozowa wyniosła 1,6 mld pasażerokilometrów (+ 64 proc.), praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 15,09 mln pociągokilometrów (+3 proc.). Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 60 km, co oznacza o 6,9 km więcej niż w październiku 2020 r. (+13 proc.).
W porównaniu z wrześniem, w październiku tego roku koleją podróżowało o 2,11 mln pasażerów więcej (+8,5 proc.), praca przewozowa była o 34,15 mln pasażerokilometrów wyższa (+2 proc.), a praca eksploatacyjna wzrosła o 540 tys. pociągokilometrów (+4 proc.). Średnia odległość przejazdu jednego pasażera była o 3,7 km krótsza w porównaniu do września tego roku.
- Zapotrzebowanie na transport pasażerski sukcesywnie wzrasta. Październik to dotychczas najlepszy miesiąc tego roku i najlepszy miesiąc od ogłoszenia w marcu 2020 r. w Polsce stanu epidemii. Wyniki te oznaczają, że każdego dnia koleją podróżowało średnio ponad 870 tys. pasażerów. Październik to początek roku akademickiego. Wzrost zainteresowania koleją można wiązać m.in. z powrotem studentów na zajęcia stacjonarne po roku edukacji zdalnej – komentuje wyniki dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Liczba pasażerów kolei w październiku tego roku stanowi 86% liczby pasażerów z października 2019 r. – okresu przed wybuchem pandemii. Analogicznie praca przewozowa stanowi 86 proc. pracy wykonanej w październiku 2019 r., zaś praca eksploatacyjna była o 3% wyższa niż dwa lata wcześniej. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w październiku tego roku kształtowała się na podobnym poziomie jak w październiku 2019 r.
Masa towarów przewiezionych w październiku wzrosła rok do roku o 1,3 mln ton (6,1 proc.) i wyniosła 22 mln t. Praca przewozowa, wyniosła 5,2 mld tonokilometrów, co w porównaniu z poprzednim rokiem było wzrostem o 0,3 mld tonokilometrów (5,8 proc.). Wykonano pracę eksploatacyjną na poziomie 7,4 mln pociągokilometrów – wzrost o 0,2 mln (2,2 proc.), a średnia odległość przewozu była na tym samym poziomie i wyniosła 235 km.
W porównaniu do września 2021 r. podstawowe parametry rynku towarowego również były lepsze. W październiku masa przewiezionych towarów wzrosła o prawie 1 mln ton (4,7 proc.), praca przewozowa wzrosła o 0,2 mld tonokilometrów (4,8 proc.), a praca eksploatacyjna o 0,3 mln pociągokilometrów (4,7 proc.). Średnia odległość była wyższa od wrześniowej o 1 km.
- Wzrasta rola kolejowego transportu towarów. Dane eksploatacyjne są najlepsze od października 2018 r. Pomimo spadku udziału w transporcie paliw kopalnych w transporcie kolejowym rynek umiejętnie przystosowuje się do realiów szukając możliwości transportu towarów z innych sektorów. Wraz z rosnącymi potrzebami muszą wzrastać możliwości dostępu do infrastruktury przeładunkowej i większej przepustowości wpływającej na czas i cenę realizacji transportu - powiedział prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Dane eksploatacyjne za październik były także większe w zakresie masy towarów i pracy przewozowej niż w analogicznym okresie 2019 r. W odniesieniu do masy towarów wzrost wyniósł 2,8 proc., a pracy przewozowej 2,9 proc. Spadek o 0,8 proc. odnotowano w pracy eksploatacyjnej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.