Budowę ważnego dla katowickich rowerzystów połączenia rozpoczynają władze miasta. Zjazd pod rondo im. gen. Jerzego Ziętka od strony dzielnicy Koszutka ma powstać do września 2022 r. Prace będą wiązały się z zamknięciem dotychczasowego zejścia pod rondo.
Dotąd na drodze rowerzystów podróżujących do istniejących połączeń pieszo-rowerowych pod rondem od strony Parku Śląskiego czy dzielnicy Koszutka stawały schody z podjazdami dla wózków. Trzeba było zsiadać z roweru i sprowadzać go rynienką dla wózków. Dlatego środowiska rowerowe apelowały do władz miasta o budowę pochylni umożliwiającej bezpieczny zjazd pod rondo.
W poprzednich miesiącach katowicki magistrat informował już o wyborze wykonawcy. W poniedziałek zapowiedział, że warte 3,4 mln zł prace w terenie przy budowie zjazdu pod rondo rozpoczną się za tydzień, w poniedziałek 29 listopada br. i potrwają do września przyszłego roku. W tym okresie - z uwagi na bezpieczeństwo oraz zakres prac - zamknięte zostanie dotychczasowe zejście od strony Koszutki.
Jak wynika z informacji miasta, w miejscu części schodów zaplanowano budowę pochylni rowerowej umożliwiającej wygodny zjazd pod rondo i wyjazd spod niego. Nowa droga powstanie od strony nasypu wzdłuż ul. Chorzowskiej, przy tzw. iebieskich blokach. Przebudowana zostanie część istniejących schodów, a w ich miejsce powstanie tzw. ciąg pieszo-rowerowy.
Aby zniwelować różnicę wysokości wynoszącą 3,2 m, planowana jest budowa pochylni o długości blisko 58 m i szerokości 4,1 m. Wzdłuż trasy pojawią się barierki. Aby zapewnić pieszym i rowerzystom bezpieczne poruszanie się, ścieżki zostaną oddzielone płaskim oznaczeniem.
aprojektowany zjazd zawęzi istniejące schody przejścia podziemnego. W pierwszej kolejności zostaną wykonane prace rozbiórkowe istniejących schodów, co pozwoli na wykonanie konstrukcji oporowej, w której zlokalizowane będą ciągi pieszy i rowerowy - wyjaśniła rzeczniczka katowickiego urzędu miasta Ewa Lipka.
Jak dodała, ze względu na wyłączenie z ruchu przebudowywanego przejścia, miasto przygotowało plakaty z rekomendowanymi trasami dojścia do najbliższych przejść dla pieszych. Będzie to skrzyżowanie ul. Chorzowskiej z ul. Sokolską (ok. 250 m od przejścia pod rondem) lub przejście podziemne pod al. Korfantego na wysokości ul. Morcinka (ok. 300 m od przebudowywanego przejścia).
Władze miasta podkreślają, że przebudowa zjazdu pod rondo to jedna z wielu inwestycji w infrastrukturę rowerową w Katowicach. W tym roku do użytku oddano m.in. drogę rowerową wzdłuż ul. Lotnisko o długości 1,1 km, która ułatwia rowerzystom dojazd do Doliny Trzech Stawów, a w kolejnych latach stanie się fragmentem połączenia os. Paderewskiego z Nikiszowcem.
W okolicy tzw. Nowego Nikiszowca powstała droga rowerowa o długości ok. 1,4 km. W czerwcu br. oddano trasę rowerową na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Konduktorskiej o długości 1,3 km długości, która na pętli Alfreda łączy się z wcześniejszym 700-metrowym odcinkiem drogi rowerowej prowadzącej wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.
Na południu miasta zakończyła się budowa drogi rowerowej przez Podlesie, która połączyła istniejącą trasę na ul. Zaopusta i trasę w biegu ul. Armii Krajowej z granicą dzielnicy przy ul. Hortensji. Wykonano przejazd rowerowy przez ul. Armii Krajowej na wysokości ul. Sołtysiej oraz połączenie istniejącej trasy w ciągu ul. Zaopusta z trasą w ciągu ul. Armii Krajowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.