Od piątku kierowcy mogą korzystać z nowej trzypasmowej jezdni autostrady A1 na odcinku Piotrków Trybunalski - Tuszyn w woj. łódzkim. Oznacza to, że od Piotrkowa Tryb. aż do Gdańska kierowcy mają do dyspozycji całą szerokość jezdni.
To drugi odcinek powstającej w woj. łódzkim autostrady A1, na którym zakończyły się główne prace i kierowcy mają do dyspozycji obie jezdnie. Na początku listopada oddano do użytku 7-kilometrowy fragment między Radomskiem a granicą woj. śląskiego.
W piątek ok. godz. 10 udostępniono do ruchu kolejny, tym razem 12-kilometrowy fragment nowej wschodniej jezdni, w kierunku Łodzi. To odcinek między węzłami Piotrków Tryb. Zach i Tuszyn, za którego powstanie odpowiedzialne jest konsorcjum firm Budimex-Strabag.
To 12 kilometrów pełnowymiarowej autostrady, która łączy się z wcześniej oddanym do ruchu odcinkiem A1 w stronę Gdańska - wyjaśnił dyrektor kontraktu Grzegorz Zbierański z firmy Budimex.
Oznacza to, że od Piotrkowa aż do Gdańska kierowcy mają już do dyspozycji całą szerokość jezdni.
Do węzła Tuszyn po trzy pasy ruchu, dalej dwa pasy. Ruch w przeciwnym kierunku (na odcinku Tuszyn - Piotrków Trybunalski - PAP) nadal będzie odbywał się po dwóch pasach ruchu. Na dwóch pozostałych będą bowiem prowadzone prace związane m.in. z przygotowaniem docelowego oznakowania poziomego, naprawą barier energochłonnych i uzupełnieniem ekranów akustycznych - wyjaśnił rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Maciej Zalewski.
Dodał, że mimo całej szerokości jezdni, na autostradzie - ze względu na trwającą nadal budowę - obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Na drugiej jezdni (w kierunku Częstochowy i Katowic) maksymalna prędkość to 70 km/h.
GDDKiA przewiduje, że do połowy grudnia br. zostanie oddane do użytkowania kolejne 3 kilometry A1. Chodzi o odcinek między węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe, gdzie kierowcy pojadą całą szerokością jezdni w kierunku Łodzi, a w kierunku odwrotnym dwoma pasami. W ciągu kolejnych dwóch tygodni udostępnione zostaną pozostałe pasy ruchu i kierowcy będą w pełni korzystali z całego, blisko 16-kilometrowego odcinka od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego.
Jeszcze przed końcem roku podobne zmiany w organizacji ruchu planowane są także na odcinku Kamieńsk - Radomsko. Najpierw kierowcy mają skorzystać nowej, trzypasowej jezdni w kierunku Częstochowy, a następnie także na jezdni w kierunku Łodzi. Wkrótce trzema pasami ruchu w kierunku Łodzi kierowcy mają jeździć również na udostępnionym jako pierwszym, w przekroju dwujezdniowym, 13-kilometrowym odcinku od Radomska do Kruszyny na terenie woj. śląskiego.
Także przed końcem roku udostępniona zostanie druga jezdnia od Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy, wraz z drugim wiaduktem nad linią kolejową w sąsiedztwie węzła Częstochowa Północ. Na tym fragmencie kierowcy pojadą trzema pasami w kierunku Łodzi, a następnie także w stronę Częstochowy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.