Turyści odwiedzający Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej mogą być zdziwieni, dlaczego kupując bilet na Trasę Parowozową, odbywają przejażdżkę pociągiem prowadzonym przez lokomotywę spalinową. Na zobaczenie czynnej lokomotywy parowej nie ma tam obecnie szans. Ostatni na Dolnym Śląsku parowóz TKt48-18 pozostaje odstawiony, gdyż od czerwcu 2021 r. oczekuje na kosztowną naprawę rewizyjną. Nie ma obecnie na nią środków.
Jaworzyńska parowozownia nie zużywa więc obecnie węgla do celów przewozowych. Węgiel wykorzystywany może być tylko do ogrzewania pomieszczeń. Co ciekawe, od dawna nie istnieje zbiornik na węgiel, który znajdował się obok zachowanego do dziś dźwigu węglowego. Obecnie do załadunku węgla do lokomotyw może służyć tylko dźwig samochodowy na podwoziu ciężarówki Jelcz.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku utworzono w 2004 r. na terenie pochodzącej z 1914 r. parowozowni. Znajduje się ona u zbiegu linii kolejowych Katowice - Legnica i Wałbrzych - Zgorzelec. Obecnie oglądać można na jego terenie różne egzemplarze lokomotyw i wagonów, wyprodukowanych m.in. w Stanach Zjednoczonych Ameryki i Polsce. Część pojazdów jest zdezelowana i oczekuje na naprawę. Ba, nawet pomieszczenie warsztatowe nie posiada obecnie dachu. Dopiero po jego zbudowaniu będzie można się zająć naprawą rewizyjną parowozu.
Brak sprawnej lokomotywy węglowej uniemożliwia uruchamianie pociągów specjalnych o trakcji parowej. Niedawno minął rok, odkąd ostatni taki pociąg wyjechał na szlak. Był to 18 października 2020 r. pociąg Antracyt kursujący tego dnia z Jaworzyny Śląskiej przez Wałbrzych i Nową Rudę do Kłodzka Głównego oraz w powrotnej relacji.
Dawna parowozownia w Jaworzynie Śląskiej jest jednym z kilku tego rodzaju obiektów funkcjonujących w Polsce. Zabytkowe parowozownie dostępne są także m.in. w Chabówce, Kościerzynie czy Skierniewicach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Skoro pisze się o parowozowniach w Polsce to chyba warto wspomnieć o czynnej parowozowni w Wolsztynie, ktara wypuszcza praktycznie CODZIENNIE planowe pociągi do Leszna czy Poznania! Kto tworzy te artykuły?