Kończą się prace na pierwszym z czerech odcinków autostrady A1, jakie powstają na terenie województwa łódzkiego. Jak zapowiadają GDDKiA i wykonawca, jesienią br. kierowcy będą mogli korzystać z obu jezdni na 7-kilometrowym odcinku D między Radomskiem i granicą z woj. śląskim.
Fragment od Radomska do granicy woj. łódzkiego i śląskiego to najbardziej zaawansowany pod względem prac odcinek budowy A1 ze wszystkich czterech, jakie powstają na terenie woj. łódzkiego. Latem ubiegłego roku na tej liczącej 7 km części trasy udostępniono do ruchu nową, betonową jezdnię, a obecnie trwają ostatnie roboty przy przekazaniu do użytkowania drugiej nitki i zakończenia inwestycji.
- To najbardziej na południe wysunięty odcinek budowanej w woj. łódzkim autostrady A1. Prace na nim dobiegają końca. Aktualne ich zaawansowanie można ocenić na 95 proc. i zbliżamy się do szczęśliwego finału. Obie jezdnie są już gotowe. Po wschodniej od ponad roku odbywa się ruch w obu kierunkach, ale jezdnia zachodnia też już jest gotowa - powiedział rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Maciej Zalewski podczas poniedziałkowej wizyty na budowie A1.
Wskazał, że nowa jezdnia - podobnie jak druga nitka - ma blisko 15 metrów szerokości i docelowo znajdą się na niej trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. - Będziemy mieli betonową, wygodną, nowoczesną, bezpieczną autostradę - podkreślił.
Artur Węsierski, kierownik budowy odcinka D z wykonującej inwestycję firmy PUT Intercor dodał, że nowa jezdnia jest przygotowywana do wykonania oznakowania poziomego. Przy obecnych warunkach pogodowych zakładamy, że uda się to zrobić do końca tygodnia. - W tym tygodniu planujemy zakończenie instalacji barier energochłonny. Uruchamiamy też procedurę odbiorową dla nowej jezdni - wyjaśnił.
Do wypełnienia kontraktu na tym fragmencie trasy pozostały jeszcze drobniejsze prace wykończeniowe wokół autostrady, dróg dojazdowych i serwisowych oraz zlikwidowanie zaplecza budowy.
Węsierski zapowiedział, że cała inwestycja ma zostać przekazana do użytkowania jesienią br.
Roboty na odcinku D rozpoczęły się w marcu 2019 r. i poprzedziły je prace projektowe. Zgodnie z podpisaną w 2018 r. umową PUT Intercor na zakończenie inwestycji ma czas do końca października br. Wartość kontraktu to 338,25 mln zł brutto.
Rzecznik łódzkiej GDDKiA poinformował, że intensywne prace toczą się też na budowie pozostałych odcinków A1 w Łódzkiem. Na odcinkach A (Tuszyn - Piotrków Trybunalski) i C (Kamieńsk -Radomsko) najpóźniej do końca roku będziemy mieli do dyspozycji obie jezdnie. Prace tam będą jeszcze prowadzone, ale nie będą miały one wpływu na użytkowanie autostrady przez kierowców - zapewnił Zalewski.
Budowę trasy między Tuszynem i Częstochową podzielono na pięć części, z których cztery o łącznej długości 64 km przebiegają przez woj. łódzkie, a jeden przez woj. śląskie (16,9 km).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.