PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
16 września 2021 14:37 Portal gospodarka i ludzie autor: Tomasz Rzeczycki 1,175 odsłon

Tunel we wsi Bobrów w gminie Mysłakowice nie zostanie na razie wyremontowany

Tunel przeznaczony do poszerzenia znajduje się na zachód od przystanku kolejowego Trzcińsko
fot: Tomasz Rzeczycki

Ponad sto milionów złotych miał kosztować remont tunelu kolejowego we wsi Bobrów u podnóża Rudaw Janowickich. Ten jedenasty pod względem długości tunel w polskich górach miał zostać poszerzony tak, aby mogły się w nim mijać dwa pociągi.

Jedyna oferta remontu opiewała na kwotę ponad 120 mln zł., co spółka PKP Polskie Linie Kolejowe uznała za propozycję zbyt wygórowaną. Wśród komentarzy po unieważnieniu przetargu pojawiły się i takie, że za nieco niższą kwotę można by podjąć się rewitalizacji innych linii kolejowych, które mogłyby stanowić trasę objazdową względem tunelu.

Ten jedyny tunel kolejowy na terenie gminy Mysłakowice wykonany został techniką górniczą w 1865 r. Był więc pierwszym tunelem w skali całego Śląska - Dolnego i Górnego. Jednokomorowe wyrobisko wydrążono w twardej granitowej skale. Powstało w niewielkim wzniesieniu, jakim jest Tunelowa Góra (445 m n.p.m.), a budowniczowie wzmocnili wyrobisko obudową z granitowych bloczków. Tunel znajduje się na linii kolejowej nr 274 łączącej Wrocław i Zgorzelec, konkretnie pomiędzy przystankami Wojanów i Trzcińsko.

Chociaż w tunelu znajdują się dwa czynne tory, jednocześnie tylko jeden z nich może być używany. Aby pociągi mogły się w tunelu mijać, niezbędne byłoby poszerzenie komory tunelu.

Mimo niepowodzenia w przetargu, PKP PLK nie rezygnuje z przeprowadzenia prac.

- Prace rewitalizacji tunelu w rejonie Trzcińska obejmą gruntowne odnowienie wnętrza obiektu. Będzie przeprowadzana odcinkowa rozbiórka kamiennej obudowy i budowa nowej żelbetowej konstrukcji. Odnowione zostaną ściany oporowe w sąsiedztwie tunelu. Wykonane zostaną prace związane z odwodnieniem. Przewidziana jest przebudowa torów i sieci trakcyjnej. Efektem prac – obok odnowienia i wzmocnienia konstrukcji tunelu koło Trzcińska - będzie „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości. Więcej pociągów i szybciej będzie mogło przejeżdżać przez „tunelowy” odcinek. Obecnie, ze względu na obowiązujące przepisy, taka organizacja ruchu nie jest możliwa. Jednym z głównych założeń organizacyjnych - przy realizacji prac - jest zachowanie przejezdność linii. Konstrukcja rozkładu jazdy będzie uzgadniana z przewoźnikami. Przewidziano wykorzystanie trakcji elektrycznej lub spalinowej. Do niezbędnego minimum - 42 dni, ograniczono zamknięcie ruchu. To dwa 3 tygodniowe okresy. Wykonawca na realizację zadania będzie miał około dwa lata - wylicza Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Czy tego rodzaju prace w tunelu będą musiały przebiegać pod nadzorem Okręgowego Urzędu Górniczego? Tego nie można jeszcze wyrokować. Przypomnijmy, że prezes Wyższego Urzędu Górniczego wystąpił do ministerstwa z wnioskiem o nowelizację ustawy Prawo geologiczne i górnicze w takim zakresie, aby wszystkie podziemne inwestycje polegające na budowie tuneli podlegały nadzorowi górniczemu. W jakiej postaci wniosek ten zostanie uwzględniony przy konstruowaniu zmian w przepisach, trudno dzisiaj powiedzieć.

Obecnie przez tunel w gminie Mysłakowice kursują pociągi pasażerskie m. in. do stacji Węgliniec, Kudowa-Zdrój, Białystok czy Poznań Główny.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • WKJLX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Rocznica katastrofy w Czarnobylu. Górnicy mieli uratować świat
26 kwietnia 2024
40,362 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]