W lipcu odbyło się spotkanie przedstawicieli konsorcjum badawczego projektu „Ekologiczne asfalty”. Zaprezentowano na nim postęp prac badawczych, których celem jest stworzenie drogowej nawierzchni asfaltowej, redukującej zanieczyszczenia atmosferyczne w obszarze pasa drogowego - informuje poratl Cire.pl.
Projekt „Ekologiczne asfalty” jest realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzi Politechnika Gdańska (PG) i spółka LOTOS Asfalt z wykorzystaniem dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Opracowana w rezultacie drogowa nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia atmosferyczne w obszarze pasa drogowego. Ma to w szczególności dotyczyć ograniczenia stężenia toksycznych i szkodliwych substancji, zawartych w spalinach pojazdów, m.in. benzo(a)pirenu, tlenku azotu (NOX) i lotnych związków organicznych, których emisja wynika z dużego natężenia ruchu pojazdów w obszarach miejskich.
Podczas wizyty na Wydziale Chemicznym PG prof. Anna Zielińska-Jurek z zespołem zaprezentowała innowacyjny, skonstruowany specjalnie na potrzebę projektu, układ do badania degradacji zanieczyszczeń powietrza w obecności lepiszczy modyfikowanych materiałem fotokatalitycznym.
– Obecnie trwają prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego – podkreśla prof. Zielińska-Jurek. – W celu stworzenia jak najlepiej działającego w praktyce rozwiązania, współpracujemy intensywnie z naukowcami z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska oraz z technologami z gdańskiej rafinerii. Liczymy, że synergia działań przyniesie sukces – dodaje.
Jak informuje portal Cire.pl, w Laboratorium Drogowym, znajdującym się na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, prof. Piotr Jaskuła pokazał specjalistyczny sprzęt i metody badawcze do testowania właściwości fizyko-mechanicznych ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych i skuteczności ich działania w czasie eksploatacji. Ciekawostką było urządzenie zakupione specjalnie na potrzeby tego projektu, w którym próbki asfaltowej nawierzchni drogowej poddawane będą przyspieszonemu przecieraniu w celu symulacji warunków rzeczywistych, poprzez wywoływanie sił stycznych (ścinających) ogumionym kołem, pozbawiając nawierzchnię powierzchniowej otoczki asfaltu. Następnie wykonany zostanie na nich pomiar efektywności redukcji zanieczyszczeń w czasie eksploatacji, w komorze pomiarowej do badania degradacji zanieczyszczeń na Wydziale Chemicznym.
– Realizacja tego typu projektów wynika z przyjętej przez spółkę strategii polegającej na aktywnym poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą na wdrożenie do sprzedaży innowacyjnych i ekologicznych produktów – tłumaczy Cezary Godziuk, prezes Zarządu LOTOS Asfalt.
– Stawiamy na proekologiczne rozwiązania, które w przyszłości mogą pomóc ograniczyć zanieczyszczenia atmosferyczne w obrębie pasa drogowego. Chodzi tu przede wszystkim o zdrowie mieszkańców i tworzenie rozwiązań, które znacznie poprawią sytuację w polskich miastach – dodaje Krzysztof Rodzik, członek Zarządu LOTOS Asfalt.
Kolejnym kamieniem milowym po stworzeniu ekologicznego lepiszcza asfaltowego, będzie zaprojektowanie i dobór mieszanki mineralno-asfaltowej o rozwiniętej powierzchni właściwej i makrostrukturze, tak aby nawierzchnia w jak największej skali oczyszczała powietrze. Ostatnim etapem będzie weryfikacja skuteczności działania nawierzchni ekologicznej podczas eksploatacji drogi na pełnowymiarowym odcinku testowym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.