- Jestem przekonany, że za 5 lat, a w kolejnym interwale czasowym za 10 lat, duże inwestycje offshore wesprą polski system elektroenergetyczny - zadeklarował w poniedziałek podczas wizyty w Porcie Gdańsk premier Mateusz Morawiecki.
Morawiecki, odpowiadając na pytanie o rozwój żeglugi śródlądowej i projektów offshore, powiedzia,ł że to jedne z priorytetów ministra Gróbarczyka (wiceminister infrastruktury - PAP).
- Nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak mocno na przeszkodzie inwestycji (w żeglugę śródlądową - PAP) staną różne uwarunkowania ekologiczne, takie jakich Niemcy, Francja czy Austria nie musiały spełniać, kiedy budowały swoje inwestycje - powiedział premier. Jego zdaniem inwestycjom z sektora żeglugi śródlądowej towarzyszy bardzo trudny dialog z partnerami zagranicznymi, np. z Niemcami, jak to ma miejsce w przypadku działań zmierzających do udrożnienia granicznej rzeki Odry.
Morawiecki powiedział, że środki na te inwestycje znajdą się, gdyż pochodzą z uszczelnionego systemu finansowego i szybkiego rozwoju gospodarczego kraju.
Procesy związane z inwestycjami w offshore są zdaniem premiera skomplikowane.
- Jestem przekonany, że jesteśmy u progu realizacji tego projektu, z budową portu offshore'owego w Trójmieście. Te decyzje praktycznie już zapadły, przystępujemy do ich realizacji - powiedział szef rządu.
- Jestem przekonany, że za 5 lat, a w kolejnym interwale czasowym za 10 lat, duże inwestycje offshore wesprą polski system elektroenergetyczny - zadeklarował premier.
- Decyzje praktycznie zapadły i przystępujemy do ich realizacji - oświadczył w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki, pytany w Gdańsku na konferencji prasowej o port instalacyjny na potrzeby budowy morskich farm wiatrowych.
- Oczywiście jest to proces kilkuletni, także związany z ogromnymi nakładami kapitałowymi - zastrzegł. Morawiecki dodał, że chcemy to robić wraz z partnerami i uczyć się od tych, którzy już od dziesiątek lat robią tego typu inwestycje.
Zgodnie z projektowaną uchwałą, Rada Ministrów ma w niej uznać morski Port Gdynia, ze względu na jego położenie i warunki techniczne, jako optymalne miejsce lokalizacji terminalu instalacyjnego.
Według odpowiedniego wpisu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, koszt realizacji terminala pokryty zostanie przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) do 437 mln euro lub innych środków publicznych, oraz środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.
W wykazie sprecyzowano, że uchwałę tę planowano podjąć do końca II kwartału 2021 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.