W najbliższych latach przedwojenna Magistrala Węglowa ma przejść na swym północnym odcinku prawdziwą metamorfozę. W II Rzeczpospolitej została zaprojektowana jako jednotorowa trasa niezelektryfikowana z mijankami na poszczególnych stacjach. To obniżało jej przepustowość, ale w ówczesnych warunkach wystarczało do zapewnienie przewozów węgla kamiennego z polskiej części Górnego Śląska do portu w Gdyni. Mimo podjętej przez rząd decyzji o likwidacji kopalń węgla kamiennego, magistrala ma przed sobą przyszłość. Czeka ją znacząca przebudowa.
Północny odcinek Magistrali Węglowej, określany obecnie jako linia nr 201, stracił po drugiej wojnie światowej swe znaczenie. Mowa o trasie z Maksymilianowa koło Bydgoszczy.
Od lat jest on tylko drugorzędną trasą w stosunku do podstawowego, zelektryfikowanego ciągu Bydgoszcz - Maksymilianowo - Tczew - Gdańsk. Obecnie jednak PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach inwestycji „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” zaplanowały m.in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację linii.
Dodatkowo prace obejmą także linie styczne z Magistralą Węglową, czyli linię nr 214 z Somonina do Kartuz, linię nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz - Kartuzy, jak również linię nr 234 Stara Piła – Gdańsk Kokoszki. W sumie modernizacja obejmie około 210 km linii kolejowych.
- Przebieg linii kolejowej będzie korygowany odcinkami z uwagi na planowane zwiększenie prędkości. Likwidacji ulegnie przystanek osobowy Babi Dół. Zostanie wybudowany nowy przystanek Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. Pozostałe przystanki pozostaną w istniejących lokalizacjach lub będą budowane w nowych, bliżej miejscowości, zapewniając mieszkańcom lepsze skomunikowanie z koleją oraz ciągami pieszymi i drogowymi - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Wspominany przystanek Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana istnieje obecnie na przebiegającej w tamtym miejscu równolegle linii kolejowej z Gdańska do Rumii. Stanie się on więc dla pasażerów punktem przesiadkowym. Po modernizacji w dalszym ciągu będzie możliwy wjazd w Kościerzynie na teren tamtejszego Muzeum Kolejnictwa.
- Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i, odpowiednio, do 140 km/h oraz 100 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna. Obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h. Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją - wylicza Przemysław Zieliński.
Aktualnie przewozy towarowe są prowadzone na całej linii. Najwięcej pociągów, w tym pasażerskich, w ciągu doby kursuje na odcinku Gdańsk Osowa – Glincz. W ostatnim miesiącu najdłuższymi relacjami pociągów towarowych były relacje Gdańsk Osowa – Wrocław Brochów oraz Lipusz – Sitkówka Nowiny.
Roboty budowlane i realizacja prac zaplanowane są na lata 2022-2027.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.