Dziesiąty rok trwają prace planistyczne i uzgodnienia w sprawie planowanej budowy nowej linii kolejowej nr 622. Ma ona połączyć Podłęże kolo Krakowa z Beskidem Wyspowym w rejonie Tymbarku i tym samym umożliwić krótszy przejazd w stronę zarówno Nowego Sącza, jak i Nowego Targu i Zakopanego. Inwestycja będzie interesująca nie tylko pod względem kolejowym, lecz także górniczym, gdyż w ciągu nowej linii ma zostać wydrążonych aż 11 tuneli o łącznej długości ponad 11 km. Kolejne 2 tunele mają powstać na istniejącej trasie Chabówka – Nowy Sącz, z częściową zmianą jej przebiegu.
Obecnie w Polsce mamy 21 tuneli kolejowych wykonanych techniką górniczą. Wszystkie powstały przed pierwszą wojną światową, a spora część z nich w XIX w.
Inwestycja oprócz budowy linii nr 622 zakłada także powstanie trzech krótszych linii bądź łącznic. Mają to być licząca 10 km linia kolejowa nr 623 łącząca posterunek odgałęźny Fornale ze stacją Szczyrzyc oraz łącznica nr 628 Porąbka – Stróża, i łącznica nr 627 Podłęże R30 - Podłęże Balachówka..
- Pierwszy etap inwestycji poprzedza roboty budowlane. To realizowane obecnie prace przygotowawcze, obejmujące opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji linii kolejowej pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz dla budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Na nowoprojektowanych liniach kolejowych przyjmuje się budowę 11 tuneli, w tym m.in. w pobliżu miejscowości Gruszów, Góra Św. Jana, Wilkowisko. Na linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, w ramach modernizacji przyjmuje się budowę 2 tuneli jednonawowych z równoległym tunelem ewakuacyjnym. Planowany jest 2-kilometrowy tunel pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami, w pobliżu miejscowości Piekiełko oraz około 4 km pomiędzy Limanową a Męciną, w pobliżu miejscowości Pisarzowa – wylicza Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Inwestycja oznaczać będzie także wznowienie ruchu pociągów pasażerskich malowniczą trasą górską pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem. W rejonie góry Śnieżnicy pomiędzy Fornalami a Tymbarkiem pociągi będą mogły jeździć zarówno nowym, jak i starym przebiegiem tej trasy.
- Odcinek Fornale – Tymbark będzie połączony z linią nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. W Fornalach i Tymbarku projektowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdy, umożliwiające wjazd na wskazany odcinek – zapewnia Dorota Szalacha.
Pod względem geologicznym teren Beskidu Wyspowego nie jest najłatwiejszy dla budowlańców ze względu np. na zagrożenia osuwiskami. Niedługo minie 20 lat od zdarzenia, które miało miejsce 17 grudnia 2001 r., gdy to materiał skalny ze stoków Śnieżnicy przysypał tory na odcinku pomiędzy Dobrą koło Limanowej a Kasiną - czyli na tzw. starym odcinku Tymbark – Fornale. Dlatego też podczas prac geologicznych zidentyfikowano obszary, na których występują m.in. osuwiska nieaktywne.
Zapytaliśmy też, czy projektowane linie kolejowe i łącznice przebiegają w którymkolwiek miejscu przez teren, gdzie znajduje się udokumentowane złoże kopaliny, wyznaczony jest teren górniczy lub obszar górniczy. Na to pytanie nie uzyskaliśmy odpowiedzi.
- Przedsięwzięcie jest bardzo szerokie i złożone. Na obecnym etapie, nie można jeszcze w pełni odnieść się do tych zagadnień. Dla nowoprojektowanych linii są opracowywane projekty budowlane. Opracowania są w trakcie opiniowania – stwierdza Dorota Szalacha.
Linia kolejowa nr 622 ma mieć długość liczącej 41,7 km. Najniższy poziom nowoprojektowanych linii jest w pobliżu Podłęża. Najwyższy – w kierunku Nowego Sącza - jest w Podłopieniu, a w kierunku Chabówki w Kasinie Wielkiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.