Oszczędność energii, mniejszy hałas i ślad węglowy, neutralność dla środowiska wodnego i możliwość pełnego recyklingu – to tylko niektóre korzyści płynące ze stosowania nowatorskich asfaltów. Gdańska spółka LOTOS Asfalt od wielu lat wdraża ekologiczne produkty do budowy nawierzchni dróg. Obecnie, wspólnie z Politechniką Gdańską tworzy asfalt, który przyczyni się do ograniczenia smogu w miastach - informuje spółka.
- Redukcja zużycia energii i ograniczenie negatywnego oddziaływania produkcji na środowisko jest jednym z najbardziej aktualnych trendów technologicznych wpisujących się w politykę Europejskiego Zielonego Ładu. Należąca do Grupy Kapitałowej LOTOS spółka LOTOS Asfalt – chcąc dbać o środowisko naturalne i politykę zrównoważonego rozwoju – od wielu lat produkuje, wdraża i promuje innowacyjne i ekologiczne produkty do budowy dróg - czytamy w komunikacie.
Spółka podkreśla, że wybór technologii asfaltowych oznacza wielowymiarowe korzyści – zarówno dla inwestora, jak i dla środowiska naturalnego. Oprócz oszczędności energii i redukcji śladu węglowego, są nimi możliwość ponownego wykorzystania w 100 proc. materiału z recyklingu do budowy nawierzchni drogowych czy neutralność dla środowiska wodnego.
Już w 2013 r. spółka jako pierwszy producent w Polsce opracowała oraz uruchomiła produkcję i sprzedaż asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy z recyklingu opon samochodowych. Dzięki temu powstał produkt o podwyższonych właściwościach użytkowych i zwiększonej odporności na starzenie przeznaczony do budowy trwałych i cichych nawierzchni asfaltowych. Przyczynił się on nie tylko do ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem, ale również do redukcji śladu węglowego. Ekologiczne zagospodarowanie starych opon jest globalnym problemem. W każdej autocysternie tego asfaltu udało się utopić 400 zużytych opon.
- Kolejnym innowacyjnym produktem niezwykle przyjaznym dla środowiska jest wdrożony przez spółkę w 2014 r. asfalt do technologii na ciepło o nazwie WMA. To ekologiczny materiał wpisujący się w trend zrównoważonego rozwoju. Jedną z korzyści jest możliwość obniżenia temperatury produkcji i wbudowania nawierzchni nawet o 30 st. C. Efektem jest ograniczenie wpływu na środowisko, oszczędność energii i redukcja oparów przy wbudowaniu. Ślad węglowy jest niższy niż w przypadku tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, a w porównaniu dróg z cementu nawet kilkukrotnie niższy - informuje spółka.
Zmniejszenie temperatur produkcji i wbudowania wpływa też korzystnie na trwałość nawierzchni, ograniczając procesy jej starzenia i wydłużając jej żywotność. Nawierzchnia jest bardziej odporna na spękania termiczne i zmęczenie. Zmniejszają się więc koszty utrzymania drogi.
Podwyższona trwałość i większa odporność na działanie czynników klimatycznych, a co za tym idzie oszczędność w utrzymaniu drogi, ograniczenie częstotliwości zabiegów utrzymaniowych i powiązanej z tym ingerencji w środowisko naturalne charakteryzują też inną grupę produktów wytwarzanych: asfalty wysokomodyfikowane MODBIT HiMA. Są one stosowane w Polsce z pozytywnym skutkiem od kilku lat.
Lepiszcza te stosowane są się w nawierzchniach długowiecznych o trwałości przekraczającej 50 lat. Dzięki swoim ponadstandardowym właściwościom, pozwalają na optymalizację konstrukcji i obniżenie kosztów budowy. Trwałość nawierzchni modyfikowanej polimerami gwarantuje również oszczędności w nakładach na prace remontowo-utrzymaniowe i znaczną redukcję śladu węglowego.
LOTOS Asfalt wspólnie z Politechniką Gdańską spółka tworzy nowy ekologiczny produkt asfaltowy oparty o technologię fotokalizatorów hybrydowych. Pozwoli on na redukcję zanieczyszczeń powietrza w rejonie pasa drogowego. Nowe lepiszcze w istotny sposób przyczyni się do ograniczenia smogu w miastach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.