Do końca bieżącego roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu (PKM) chciałoby otrzymać 25 kupionych za własne środki 12-metrowych konwencjonalnych autobusów miejskich, z oczekiwanym napędem hybrydowym. W poniedziałek spółka ogłosiła przetarg w tej sprawie.
W ogłoszonym w poniedziałek postępowaniu należące do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przedsiębiorstwo zamawia 25 nowych niskopodłogowych autobusów o długości ok. 12 metrów, z napędem konwencjonalnym. Jak wynika z informacji na platformie zamówień świerklanieckiego PKM, oferty można składać do 16 czerwca br.
Cena ma stanowić 60 proc. kryterium oceny ofert, a ocena techniczna 40 proc. Tu z kolei m.in. 12 proc. ma zapewniać pożądany materiał elementów konstrukcyjnych i nadwozia, łącznie 34 proc. określona pojemność, moc i moment silnika spalinowego (między 9 a 11 l, powyżej 240 kW i powyżej 1400 Nm), a 12 proc. - rozwiązania napędu hybrydowego, jak rekuperacja czy wspierający silnik elektryczny o mocy co najmniej 10 kW.
To jeden z większych ostatnio zakupów nowych pojazdów konwencjonalnych przez przewoźników z terenu GZM. W ostatnich miesiącach należące do grup lokalnych samorządów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach czy Sosnowcu zamawiały zwykle po 5-10 takich wozów.
W marcu br. PKM Gliwice zamówiło 15 kupionych za własne środki, 18-metrowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym (podobnie, jak w obecnym postępowaniu świerklanieckiego PKM, przetarg dotyczył wozów dieslowskich; rozwiązania hybrydowe były punktowane dodatkowo).
Sosnowieckie PKM zapowiadało też ostatnio zakup łącznie 16 autobusów hybrydowych plug-in oraz ładowarek. To efekt wyboru do dofinansowania dwóch projektów przewoźnika z listy rezerwowej konkursu w ramach śląskiego RPO, łącznie za 34,9 mln zł, przy dotacjach łącznie 29,6 mln zł.
Do PKM Gliwice, Katowice i Sosnowiec oraz do należącego bezpośrednio do Metropolii PKM Świerklaniec trafi też pod jednej czwartej z puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych w trwającym od końca marca przetargu przez GZM. Organizacja 41 samorządów otrzymała wcześniej do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II.
Należące do samorządów miast PKM w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach są największymi samorządowymi przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej w GZM. Na przełomie lat 2020 i 2021 członkowie zgromadzenia GZM zgodzili się, aby udziały w nich objęła również Metropolia. Dzięki temu, podobnie jak PKM Świerklaniec, spółki te będą mogły dostawać zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.