Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) planuje pozyskiwanie energii elektrycznej z wiatru i słońca do zasilania swoich pociągów, dlatego dołączyła w czwartek do Zielonej Kolei - programu powołanego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i koordynowanego przez PKP Energetyka.
Jak przekazała rzeczniczka ŁKA Joanna Osińska, w czwartek podczas posiedzenia Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) podpisano w tej sprawie list intencyjny.
Porozumienie zawarte przez spółki dotyczy wypracowania umowy wieloletniej, na mocy której PKP Energetyka będzie dostarczać ŁKA energię trakcyjną z OZE. Przewozy kolejowe w Łódzkiem czeka więc zielona rewolucja - po regionie jeździć będą pociągi napędzane energią powstałą w elektrowniach słonecznych i wiatrowych. Tym samym ŁKA dołączyła do Programu Zielona Kolej, stworzonego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) - napisano w komunikacie.
Program Zielona Kolej to inicjatywa branżowa na rzecz ciągłej optymalizacji zużycia energii na polskiej kolei, skupiająca ok. 70 podmiotów, odpowiedzialnych za 95 proc. zużycia energii trakcyjnej w Polsce. Jego celem jest przejście sektora kolejowego na zasilanie z OZE w 85 proc. do 2030 roku i 100 proc. docelowo.
Do programu przystąpiły już DB Cargo Polska i CTL Logistics. ŁKA jest więc pierwszym przewoźnikiem pasażerskim, który zadeklarował aktywne dołączenie do procesu transformacji energetycznej kolei, poprzez wykorzystanie OZE do zasilania swoich przewozów.
- Udział ŁKA w Programie Zielona Kolej świetnie wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030. I to w dwa istotne cele na najbliższe lata. Pierwszy z nich to poprawa klimatu, co wiąże się ze stopniowym przechodzeniem na przyjazne dla środowiska źródła produkcji i wykorzystania energii. Drugi to rozwój systemu transportowego w regionie, m.in. systematyczne wzbogacanie oferty dla mieszkańców województwa podróżujących pociągami. Ale zamierzamy to robić z troską o środowisko, wykorzystując nowoczesne technologie i inwestując w tabor, który będzie bezpieczny dla klimatu - podkreślił marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber.
ŁKA i PKP Energetyka zobowiązały się także do wspólnego wypracowania modelu wykorzystywania energii wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych, które znajdą się na terenach i budynkach należących do łódzkiej kolei. Będą one zasilać infrastrukturę przewoźnika. ŁKA posiada m.in. nowoczesną halę przeglądowo-naprawczą taboru znajdującą się tuż obok stacji Łódź Widzew.
Wraz z bocznicą kolejową i myjnią pociągów tworzy ona zaplecze techniczne przewoźnika o powierzchni ok. 4,5 ha. Celem współpracy pomiędzy ŁKA i PKP Energetyka będzie wybór najefektywniejszych, innowacyjnych technologicznie oraz korzystnych ekonomicznie i przyjaznych środowisku sposobów jej zasilania, przy wykorzystaniu energii ze słońca.
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna kieruje się troską o jak najefektywniejsze wykorzystanie energii i ochronę klimatu. Wprowadziliśmy już rekuperację i eco-driving, dzięki czemu zużywamy średniorocznie 25 proc. mniej energii. Kolejnym, naturalnym kierunkiem jest przejście na zasilanie z OZE, co pozwoli nam zaoferować podróże neutralne klimatycznie zaznaczył prezes ŁKA Janusz Malinowski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.