Strata netto grupy banku PKO BP za rok 2020 wyniosła 2,56 mld zł. Rok wcześniej grupa zanotowała zysk w wysokości 4,03 mld zł - podał bank w czwartkowym raporcie.
Dodano, że na spadek rocznego wyniku wpłynęły przede wszystkim odpisy związane z przewidywanym uruchomieniem programu ugód z klientami, którzy zaciągnęli walutowe kredyty mieszkaniowe.
Bank już w ubiegłym tygodniu informował w raporcie, że może zanotować stratę na podobnym poziomie.
- Wynik netto grupy banku w 2020 roku wyniósł -2,6 mld zł. Na spadek rocznego wyniku wpłynęły przede wszystkim odpisy związane z przewidywanym uruchomieniem szerokiego programu ugód z klientami, którzy zaciągnęli walutowe kredyty mieszkaniowe - poinformował w piśmie załączonym do wyników spółki prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło.
Dodał, że ujęty w wynikach 2020 r. koszt z tego tytułu to blisko 6,6 mld zł.
W piśmie czytamy, że w ocenie banku, program ugód to dobre rozwiązanie, które ma szansę na realne wdrożenie i które pogodzi interesy banków, kredytobiorców walutowych, złotowych i deponentów, u których banki zaciągnęły swój dług.
- To rozwiązanie wyeliminuje ryzyko prawne walutowych kredytów mieszkaniowych, co pozwoli bankowi skupić się na szybszym rozwoju działalności biznesowej. Będzie też korzystne dla klientów banku, którzy nie będą musieli angażować się w długotrwałe procesy sądowe z niepewnym rozstrzygnięciem. Dlatego pomimo wysokich kosztów zdecydowaliśmy się poddać je pod ocenę naszych akcjonariuszy, którzy zaakceptowali to rozwiązanie - wskazano.
Jak poinformował bank, na wynik grupy kapitałowej w 2020 r. istotnie wpłynęło także pogorszenie sytuacji w otoczeniu gospodarczym wywołane epidemią Covid-19, co zmusiło bank do utworzenia dodatkowych odpisów w kwocie 1,2 mld zł. W ograniczaniu spadku wyniku finansowego bankowi pomogła z kolei silna dyscyplina kosztowa, dzięki której koszty działania grupy w 2020 roku były niższe niż rok wcześniej.
Z pisma prezesa banku wynika, że w prowadzeniu działalności w czasie pandemii pomagały efekty transformacji cyfrowej.
- Pandemia przyśpieszyła przechodzenie klientów do kanałów zdalnych. W taki sposób z usług banku korzysta już trzy czwarte klientów. Na popularności wciąż zyskuje aplikacja mobilna IKO, która została aktywowana już ponad 5 mln razy. Od momentu jej udostępnienia blisko osiem lat temu klienci logowali się do niej 2,9 mld razy, z czego w samym tylko 2020 r. prawie 1,2 mld razy - czytamy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.