Staraniem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w obecnym sezonie rowerowym część systemów rowerów publicznych działających w tamtejszych miastach znów stanie się interoperacyjna. Oznacza to możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.
Działająca od 2017 r. GZM wprowadziła taką możliwość od 2019 r. Wówczas praktycznie wszystkie systemy rowerowe w Metropolii obsługiwała spółka Nextbike Polska, a oferta dotyczyła Katowic, Chorzowa, Sosnowca, Gliwic, Tychów, Siemianowic Śląskich i Zabrza. W tym roku w gronie tych miast nie będzie Gliwic (inny operator) oraz Zabrza (rusza nowy przetarg na operatora).
Jak zaznaczyła w poniedziałek GZM, od czwartku 1 kwietnia z systemów rowerów miejskich Nextbike Polska można korzystać w Katowicach, Sosnowcu i Tychach; wcześniej, 21 marca, uruchomiono też rower miejski w Chorzowie, a na 26 kwietnia zaplanowano start systemu w Siemianowicach Śląskich.
Co ważne, przejazdy między tymi miastami nie wiążą się z żadnym dodatkowym kosztem. Ani dla użytkownika, ani dla gmin. Integrację w całości finansuje Metropolia. W tym sezonie użytkownicy mają do dyspozycji ok. 1,5 tys. rowerów na blisko 170 stacjach - podało w poniedziałkowej informacji biuro prasowe GZM.
Największy z tych systemów działa w Katowicach, gdzie od 1 kwietnia uruchomiono 85 stacji, w tym 71 miejskich i 14 sponsorskich. W kolejnych miesiącach mają ruszyć m.in. dwie stacje z budżetu obywatelskiego, a liczba rowerów ma przekroczyć 800. Drugi co do wielkości system ma sąsiedni Chorzów, z 46 stacjami i 460 rowerami.
W okresie od maja do końca listopada 2020 r. na terenie GZM dokonano w sumie 307 tys. wypożyczeń rowerów sieci Nextbike, z czego ponad 20 tys. podróży odbyło się w granicach więcej, niż jednego miasta. Mimo ograniczeń w przemieszczaniu się, liczba użytkowników interoperacyjnych systemów wzrosła względem 2019 r. o ponad 20 proc., a GZM sfinansowała ponad 3 tys. relokacji rowerów między systemami.
W ostatnich dniach samorząd Gliwic, gdzie do 2019 r. także działał Nextbike i gdzie w ub. roku nie uruchamiano rowerów miejskich podał, że przetarg na zorganizowanie tam systemu w tym roku wygrało konsorcjum firm Roovee i Orange Polska - za ok. 950 tys. zł. Operator ten od początku maja br. do końca listopada ma udostępnić w Gliwicach 300 rowerów miejskich w 30 stacjach.
W ub. roku Roovee zorganizował też system pilotażowy w sąsiednim Zabrzu - z 60 rowerami w 13 stacjach, nazywanych strefami wypożyczeń. W tym roku to miasto dopiero wyłoni operatora systemu, składającego się z 14 punktów wypożyczania (stref wypożyczeń) rowerów i 70 jednośladów tzw. czwartej generacji. Okres obowiązywania zamówienia to koniec listopada 2022 r.
Ponadto Roovee działał w ub. roku w zagłębiowskiej Czeladzi - zapewniając tam 50 rowerów. 1 kwietnia władze Czeladzi potwierdziły, że tego dnia tamtejszy system został wznowiony - na razie na ten jeden sezon, w oczekiwaniu na uruchomienie Roweru Metropolitalnego.
Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla wszystkich 41 tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię miast i gmin. Obecnie Metropolia przygotowuje procedurę dialogu konkurencyjnego, w której powstaną ostateczne założenia systemu miast i gmin, przez cały rok ułatwiający podróżowanie, zwłaszcza na krótkich odcinkach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.