W najbliższych tygodniach spodziewana jest decyzja o bezpośrednim zaangażowaniu inwestycyjnym Skarbu Państwa w projekt spółki ElectroMobility Poland, zakładający budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera - poinformował w czwartek minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
Pytany o proces przygotowania przedsięwzięcia ElectroMobility Poland, w kontekście sygnałów o możliwym zaangażowaniu w nie środków państwowych, szef MKiŚ odpowiedział, że trwają prace nad zapewnieniem finansowania.
- Mamy świadomość, jak istotne znaczenie ma dla regionu, szczególnie teraz, w momencie transformacji, tworzenie nowych miejsc pracy. Przemysł samochodowy ma potężny wpływ na miejsca pracy, ma efekt mnożnikowy: na jedno miejsce pracy w fabryce przypadają cztery w łańcuchu dostawców. A więc fabryka planowana na 3 tys. miejsc pracy wygeneruje 12 tys. miejsc pracy w łańcuchu dostaw, który będzie lokowany siłą rzeczy w okolicy - powiedział Kurtyka.
- Stąd przekonanie, że tak istotny przemysł i taki moment ulokowania tego przemysłu właśnie w trakcie transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej dla woj. śląskiego uzasadnia zaangażowanie Skarbu Państwa - wyjaśnił.
- W tym momencie pracujemy nad montażem finansowym, który zagwarantuje środki na realizację tego przedsięwzięcia przez Skarb Państwa - uściślił.
Poinformował też o współpracy z samorządem lokalnym. Mniej więcej tydzień temu zaakceptowałem zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, która umożliwia powstanie tej fabryki - wskazał.
Także to są działania, które powinny w ciągu najbliższych tygodni skutkować już bezpośrednią decyzją inwestycyjną ze strony Skarbu Państwa tak, abyśmy mogli jak najszybciej teraz wejść w tę rosnącą bardzo szybko w całej Unii Europejskiej falę elektryfikacji - zapowiedział minister.
Przypomnijmy, od września ub. roku samochody elektryczne są chętniej rejestrowane przez klientów, niż tradycyjne dieslowskie, więc mamy do czynienia z autentycznym przełomem, a Polska jest ostatnim największym rynkiem Unii Europejskiej, która nie ma własnej marki samochodowej - wskazał.
Stąd połączenie tych dwóch wymiarów: potrzeba budowania alternatywy dla woj. śląskiego, jeśli chodzi o miejsca pracy, ale również świadomość, że przemysł samochodowy jest przed unikalnym momentem zmiany technologicznej, który daje szansę nowym graczom () - to nas bardzo mocno skłania do tego, aby ten projekt wspierać - skonkludował Kurtyka.
W grudniu ub. roku przedstawiciele m.in. inwestora i resortu klimatu potwierdzili wcześniejsze doniesienia, że dla planowanej fabryki polskich samochodów elektrycznych Izera wybrano lokalizację w małopolskiej części woj. śląskiego, w Jaworznie. Produkcja miałaby ruszyć w 2024 r.
Memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych podpisali wówczas minister Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, samorządu Jaworzna oraz Lasów Państwowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.