REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
9 kwietnia 2021 15:24 Polska Agencja Prasowa 1 tys. odsłon

Polacy odczuwają wpływ pandemii na stan swoich finansów

Aktualna sytuacja gospodarcza sprawia, iż Polacy podchodzą z większą ostrożnością do zaciągania nowych zobowiązań finansowych - deklaruje to grupa blisko 40 proc. pytanych
fot: Adobe Stock

Polacy są zdyscyplinowani i konsekwentnie pilnują swoich finansów, siedem na dziesięć osób regularnie śledzi swoje przychody i wydatki oraz świadomie wydaje pieniądze - wynika z badania Think Forward Initiative (TFI).

Jak napisano w informacji o badaniu TFI, przeprowadzonym przez Grupę ING i partnerów projektu, Polacy odczuwają wpływ pandemii na stan swoich finansów i co drugi ankietowany (49,1 proc.) deklaruje, że z powodu COVID-19 bardziej zwraca uwagę na swoje wydatki.

Jednak ponad połowa ocenia, że dobrze radzi sobie w sferze finansów - 54,1 proc. badanych udaje się utrzymać domowy budżet w założonych granicach, a 51,5 proc. ma poczucie niezależności w podejmowaniu decyzji finansowych. Ponadto duża grupa osób w wyniku pandemii stara się zaoszczędzić więcej pieniędzy (40,4 proc.), aby mieć lepsze wsparcie finansowe w przyszłości oraz regularnie odkłada pieniądze (38,5 proc.) - czytamy w informacji ING Banku Śląskiego.

Zgodnie z wynikami badania, aby utrzymać bądź poprawić swoją kondycję finansową, poza oszczędzaniem, Polacy regularnie monitorują swoje przychody i wydatki (69,9 proc.) oraz kontrolują i zmniejszają swoje wydatki (54,3 proc.). Zdecydowana grupa badanych (67,6 proc.) stawia na świadome dokonywanie zakupów i wydawanie pieniędzy oraz zwraca uwagę na różne dostępne opcje wyboru produktów.

Polacy również sporadycznie pozwalają sobie na nadmierne wydatki lub impulsywne zakupy - 68,4 proc. deklaruje, że nie zdarza się to często, a 17,5 proc. nigdy nie robi nieprzemyślanych zakupów. Istotnym elementem dla dobrej kondycji finansowej jest w ocenie badanych (38,5 proc.) ustalanie celów i długoterminowe planowanie finansowe.

Jednocześnie 54,3 proc. ocenia, że kontrola i zmniejszanie zadłużenia to również jeden z podstawowych elementów utrzymania bądź poprawy sytuacji finansowej. Większość Polaków (62,8 proc.) potwierdza, że trwająca pandemia COVID-19 nie wpłynęła negatywnie i raczej nie wpłynie w przyszłości na zmianę ich sytuacji związanej z zadłużeniem. Co trzeci badany jest też spokojny w kwestii swojego poziomu zadłużenia oraz zdolności do jego spłaty.

Badanie pokazało, że aktualna sytuacja gospodarcza sprawia, iż Polacy podchodzą z większą ostrożnością do zaciągania nowych zobowiązań finansowych - deklaruje to grupa blisko 40 proc. pytanych. Decydują się na zaciągnięcie kredytu tylko na niezbędne rzeczy (36,6 proc.) i pożyczają raczej małe, łatwe do spłacenia kwoty.

Dobra kondycja finansowa i rozważne zarządzanie budżetem może być trudne do osiągnięcia bez odpowiedniej świadomości finansowej. Wśród Polaków na znaczeniu zyskuje edukacja w tym zakresie. 65,5 proc. badanych jest zdania, że wiedza finansowa powinna być nauczana w szkole. Wskazują oni również na poszerzanie wiedzy o finansach i poszukiwanie informacji na ten temat w internecie (23,1 proc.), a także rozmowy o finansach z rodziną, krewnymi i przyjaciółmi (25,6 proc.) - napisano w komunikacie.

W informacji podano, że badanie Think Forward Initiative jest wspólnym projektem Grupy ING oraz partnerów: Deloitte, Dimension Data, CEPR, Dell/EMC i Amazon Web Services. Uczestniczą w niej eksperci z branży finansowej, technologicznej, regulatorzy i naukowcy. Badanie prowadzone było w pięciu europejskich krajach (Polska, Niemcy, Rumunia, Hiszpania, Holandia, Austria, Turcja i Belgia). Badanie ilościowe, CAWI, przeprowadzone w ramach inicjatywy TFI przez IPSOS, na próbie 1010 Polaków, zrealizowano w lutym i marcu 2021.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • GRCUX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nowy dyrektor w kopalni
25 listopada 2024
26.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]