Orlen Asfalt rozpoczął prace nad specjalnym typem asfaltów, które będą charakteryzować się zmniejszonym śladem węglowym. Działania te wpisują się w strategię Orlen2030, zakładającą rozwój innowacyjnych rozwiązań, przyjaznych środowisku - informuje spółka.
- W pełni wykorzystujemy potencjał spółek z Grupy. Powstają w nich wysokiej jakości nowatorskie projekty, które będziemy mogli wdrażać, skutecznie realizując strategiczne dla przyszłości koncernu przedsięwzięcia. Sieć drogowa to kluczowy element krajowej gospodarki, dlatego Orlen Asfalt konsekwentnie angażuje się w prace nad nowymi produktami, które pozytywnie wpłyną na jakość dróg w Polsce, a jednocześnie ograniczą oddziaływanie budownictwa drogowego na środowisko – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
W 2020 r. spółka zainicjowała program badawczy Asfalty przyjazne środowisku. Prowadzone przez nią prace związane są ze stworzeniem specjalnego rodzaju produktów, które będą charakteryzować się zmniejszonym śladem węglowym.
- Jesteśmy współodpowiedzialni za rozwój drogownictwa w Polsce. Naszym priorytetem jest to, by drogi były bezpieczne i trwałe, a materiały, z których powstają, jak najbardziej ekologiczne. Dlatego nieustannie podejmujemy prace nad nowymi typami asfaltów, które spełniają te kryteria. Koniunktura w budownictwie drogowym to dla nas dodatkowy impuls do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, a tym samym umacniania pozycji spółki na konkurencyjnym rynku – mówi Marek Pietrzak, prezes Orlen Asfalt.
Pierwsze innowacyjne produkty, których stosowanie bezpośrednio przekłada się na efekt ekologiczny, spółka wprowadziła już w 2014 r. Na polskim rynku pojawiły się wówczas asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA.
Badania tej technologii potwierdziły pozytywny wpływ na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Zastosowanie asfaltów typu HiMA znacząco zwiększa trwałość budowanej drogi, a to pozwala zmniejszyć liczbę niezbędnych remontów tych nawierzchni asfaltowych. W konsekwencji rzadziej występują utrudnienia w ruchu, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Efektem tego jest niższa emisja gazów emitowanych do atmosfery przez silniki spalinowe.
Prace nad ekologicznymi materiałami do budowy dróg wpisują się w strategię Grupy, która jest odpowiedzią na Europejski Zielony Ład. To nowa ścieżka rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej, której głównym celem jest neutralność klimatyczna UE do 2050 r., co oznacza wyeliminowanie emisyjnych technologii z unijnej gospodarki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.