Projekt uchwały zakładającej podwyżki opłat za parkowanie w śródmieściu Katowic skierował do konsultacji samorząd tego miasta. Przed wprowadzeniem podwyżek w mieście m.in. uruchomiono dwa nowe duże peryferyjne parkingi przy pętlach tramwajowych.
O projektowanym podniesieniu stawek za postój na miejskich parkingach władze miasta informowały w styczniu br. Już wtedy sygnalizowano preferencje dla mieszkańców Katowic.
We wtorek katowicki magistrat podtrzymał te zapowiedzi, przedstawiając rozwiązania z projektu uchwały, którym miejscy radni mają zająć się na kwietniowej sesji. We wtorek projekt umieszczono na katowickiej Platformie Konsultacji Społecznych, jego konsultacje mają potrwać do 6 kwietnia.
Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie abonamentów: miesięcznego i kwartalnego dla osób zameldowanych lub rozliczających podatek dochodowy w Katowicach.
Zgodnie z kolejnymi proponowanymi zmianami pierwsza godzina parkowania ma kosztować 3 zł, druga 3,6 zł, trzecia 4,2 zł i każda kolejna - 3 zł. Obecnie za postój do godziny płaci się 2,00 zł, za drugą rozpoczętą 2,40 zł, za trzecią 2,80 zł i za każdą następną - 2,00 zł.
W efekcie pozostawienie samochodu w płatnej strefie na cały dzień ma kosztować 25,80 zł (obecnie 17,20 zł). Ponadto, planowana jest podwyżka wysokości opłaty dodatkowej za brak opłaty za parking - z 50 zł do 200 zł.
Miasto zapowiada też odstąpienie od wydawania dotychczasowych druków: karty mieszkańca, karty parkingowej dla przedsiębiorców, karty pojazdu hybrydowego, karty pojazdu współdzielonego oraz imiennego identyfikatora parkingowego. Możliwe będzie zastąpienie ich zapisami w systemie informatycznym Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów oraz kontrola za pomocą urządzeń mobilnych.
W związku z zakończoną już modernizacją techniczną systemu poboru opłat, możliwe będzie nadal w Katowicach dokonywanie płatności za parkowanie kartą lub gotówką, a także za pomocą aplikacji mobilnych: SkyCash, mPay, Pango, moBilet i ePark.
We wtorkowej informacji miasta zapewniono, że Katowice stawiają na transport zrównoważony, czyli przyjazny dla pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji - ale też kierowców. Dlatego m.in. w ub. roku otwarto dwa duże parkingi park and ride i nowy dworzec komunikacji dalekobieżne; dotąd parkingi wykorzystywane są w minimalnym stopniu.
Do Katowic wjeżdża dziennie średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami z miast ościennych. Liczba miejsc parkingowych w Śródmieściu jest ograniczona, a parkują tu głównie osoby z innych miast - powiedział cytowany we wtorkowej informacji prezydent Katowic Marcin Krupa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.