Pod koniec 2022 r. gotowe ma być studium wykonalności ewentualnej odbudowy częściowo rozebranej linii kolejowej nr 145 Chorzów Stary – Radzionków. Trasę tą zbudowali po pierwszej wojnie światowej Polacy, aby pociągi z węglem z Górnego Śląska oraz składy pasażerskie mogły jechać w głąb polski z ominięciem niemieckiego wówczas Bytomia. Teraz PKP PLK rozważa odtworzenie tej trasy i przystosowanie jej do przyjmowani długich składów towarowych.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odcinku Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami”. W skład tego zadania wchodzi linia kolejowa nr 145 Chorzów Stary – Radzionków. Planowany termin realizacji prac studialnych to koniec 2022 r. Opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane mogłyby być realizowane w kolejnej perspektywie finansowej - informuje Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
W studium wykonalności określony zostanie zakres prac, który pozwoli m.in. na poprawę efektywności przewozu ładunków. Rozważana będzie także budowa nowych przystanków pasażerskich.
- Wykonawcy studium przeanalizują usprawnienie przewozu towarów w regionie. Badane będą możliwości przystosowania stacji m.in. Brzeziny Śląskie i Piekary Śląskie Szarlej do obsługi dłuższych pociągów towarowych, do 750 m - dodaje Katarzyna Głowacka.
Niezelektryfikowana linia kolejowa nr 145 była w przeszłości dwutorowa. Odgałęziała się od tzw. Magistrali Węglowej w Chorzowie Batorym, prowadziła przez Żabie Doły do Brzezin Śląskich i dalej mniej więcej wzdłuż obecnej granicy Bytomia i Piekar Śląskich do przystanku Radzionków Rojca, gdzie ponownie zbliżała się do Węglówki. W 2013 r. wstrzymano ruch pociągów między Chorzowem Starym a posterunkiem odgałęźnym do Kopalni Piekary, po czym fragment ten rozebrano. Czynny fragment linii kolejowej 145 obejmuje 11-kilometrowy jednotorowy odcinek Radzionków – Brzeziny Śląskie.
Ewenementem na skalę Polski był dwupoziomowy przystanek kolejowy Radzionków Rojca, gdzie w przeszłości oprócz czynnych dotąd górnych peronów istniał także jeden peron dolny. Podobne rozwiązani funkcjonują obecnie tylko na stacjach Kostrzyn i Kępno, a w przeszłości także na stacjach Bytom Bobrek i Ruda Chebzie. Wiadomo już jaki będzie los dolnego peronu w Radzionkowie Rojcy, przy którym zatrzymywały się pociągi wjeżdżające na linię nr 145.
- Przystanek Radzionków Rojca zostanie przebudowany w ramach zadania „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo: LOT A - Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów Batory (km 5,900) – Nakło Śląskie (km 29,000)”. W 2021 r. są realizowane prace projektowe, a budowę przewidziano na lata 2022-2024. Odbudowa dolnego toru i peronu nie jest przewidywana. Prace obejmą fragment linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Radzionków – Nakło Śląskie - informuje Katarzyna Głowacka.
Linia kolejowa nr 145 zaczęła funkcjonować w 1925 r., gdy oddano do użytku odcinek Chorzów Stary - Szarlej. Ruch pasażerski wstrzymano między Chorzowem Starym a Brzezinami Śląskimi w 1968 r., natomiast od Brzezin Śląskich do Radzionkowa w 1976 r. Później kursowały tędy tylko składy towarowe, w tym obsługujące KWK Julian i KWK Andaluzja w Piekarach Śląskich. Obecnie z ocalałego fragmentu linii korzysta baza paliw płynnych, zbudowana na terenie dawnej KWK Radzionków.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.