Pod koniec tego roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach (PKM) ma otrzymać 15 kupionych za własne środki, 18-metrowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym. Niedawno spółka kupiła 10 konwencjonalnych autobusów 12-metrowych; w 2022 r. ma otrzymać 10 elektryków.
Jak wynika z informacji w poniedziałkowym biuletynie gliwickiego magistratu, tamtejsze PKM podpisało już umowę wieńczącą trwający od połowy grudnia ub.r. przetarg. Dotyczył on dostawy w br. 15 przegubowych, 18-metrowych autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym (w ocenie ofert preferowano pojazdy hybrydowe).
- Pod koniec roku nastąpi dostawa piętnastu fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowych autobusów komunikacji miejskiej marki MAN Lion's City 19C (...) - zapowiedział prezes gliwickiego PKM Henryk Szary, sygnalizując też, że pojazdy zostaną wyprodukowane w fabryce w Starachowicach.
Dla PKM jest to nowa jakość, gdyż autobusy firmy MAN posiadają napęd hybrydowy i dodatkowe ekologiczne cechy: funkcję rekuperacji, czyli gromadzenia energii wynikającej z hamowania autobusu w specjalnym kondensatorze (supercaps) i wykorzystania jej energii do wspierania silnika spalinowego autobusu przez dodatkowy silnik elektryczny w czasie napędu pojazdu - uściślił Szary.
W specyfikacji zamówienia przewoźnik zastrzegał, że cena ma stanowić 50 proc. kryterium oceny ofert. Pozostałymi były ocena techniczna (20 proc., tu z kolei w 20 proc. będzie punktowany napęd hybrydowy), ekologia (20 proc.) warunki gwarancji i serwisu i ceny wybranych części zamiennych (po 5 proc.).
Spółka deklarowała, że chce przeznaczyć na to zamówienie nieco ponad 23 mln zł brutto. Zgłosiło się dwóch producentów: MAN z ceną niższą od budżetu o ok. 20 tys. zł i Solaris - z ofertą opiewającą na ponad 25,4 mln zł brutto. Gliwickie PKM w przetargu zastrzegło, że zamówienie ma zostać zrealizowane w 280 dni od podpisania umowy.
W ub.r. w podobnym przetargu przewoźnik kupił za 11,4 mln zł 10 konwencjonalnych autobusów 12-metrowych marki Solaris.
Gliwickie PKM finansuje ubiegłoroczny i obecny zakup własnymi środkami. Od pewnego czasu fundusze europejskie nie mogą bowiem już wspierać zakupów pojazdów z konwencjonalnymi silnikami diesla. Środki unijne współfinansują natomiast zakup tego przewoźnika obejmujący 10 nowych autobusów elektrycznych - z infrastrukturą ładowania.
PKM Gliwice, które dotąd nie używało pojazdów z napędem elektrycznym, złożyło zamówienie na trzy takie autobusy 18-metrowe i siedem 12-metrowych w unijnym projekcie oszacowanym na 39,1 mln zł netto, przy dotacji 26,9 mln zł netto. Umowę podpisano w sierpniu 2020 r.; termin jej realizacji to 2022 r.
Dostawcą ma być Volvo, które zaoferowało realizację zamówienia za 29,6 mln zł netto (36,4 mln zł brutto). Nowe autobusy elektryczne mają kursować po Gliwicach jako linia A4 między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim (zastępująca zlikwidowany w tym mieście tramwaj) oraz na linii 676.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.